Kratie & de irriwaddydolfijnen!

4 november 2012 - Don Deth, Laos

Hoi hoi,

Eigenlijk zitten we al 5 dagen in Laos, maar we moeten zeker nog even vertellen over onze trip in Kratie. De bus van PP heeft toch nog wel een stuk langer geduurd, 9u ipv 7u. Maar gelukkig was de bus koel, dat doet ongelooflijk veel. De laatste paar uur zaten er bijne ook geen mensen meer op. Toen het wel heel lang duurde hadden we ineens door dat we een serieuze ommetoer aan't maken waren. Het was ook al donker geworden en hier is nergens licht dus het is wel gevaarlijk, zeker op plaatsen waar er nieuwe weg is aangelegd. De mensen zijn niet gewoon dat een voertuig hard kan rijden (over hobbelwegskes gaan we ook maar 10/u) dus reageren ze dikwijls niet zo veilig. De chauffeur besliste dan maar om toch nog een pauze in te lassen. Er zat bij ons ook nog een heel oud vrouwtje in de bus, we hadden haar eerst laten uitstappen. Toen zette ze drie stappen uit de bus, hurkte en begon gewoon te plassen! Hihi

Toen we in Kratie aankwamen stond er iemand van het guesthouse die snel een tuk tuk voor ons regelde. Het was niet echt het properste guesthouse, maar we waren al wat verwittigd van het aanbod in Kratie en voor een paar dagen viel het wel mee. We hebben toen maar snel iets gegeten en in ons bed gekropen. 'S morgensvroeg merkten we dat ons guesthouse naast een school lag en ons kamer recht in een klas uitkeek. De muren zijn hier altijd maar van bambooblaren of zo waardoor we alle klassen konden horen. Het is daar blijkbaar de bedoeling dat de kinderen constant alles samen roepen, niet gewoon luidop zeggen, maar echt roepen. We waren zo moe dat het toch nog gelukt is om tot 10u te slapen.

We konden gelukkig nog een trip plannen naar de dolfijnen! We werden opgehaald door een tuktuk die ons naar een dorpje 15km verderop de Mekong bracht. Het was weer een mooie rit langs het rivierleven. Langs de kade in het dorpje stonden een paar bootjes waar we direct in mochten stappen. We hadden weer een bootje voor ons alleen. We waren nog geen 2 minuten weg of we zagen ze al boven komen! Als we dichterbij kwamen zetten ze de motoren van de bootjes af en roei den ze verder. Het was dan heel stil en dan hoorde je om de zoveel minuten het geluid van een dolfijn die bovenkwam om te ademen! Het was echt heel mooi. Ze zien eruit als flipper, maar dan met een afgestompte neus. Op een gegeven moment begonnen ze met een vis te spelen. Die hadden ze gevangen, maar ipv die direct op te eten smeten ze die meters in de lucht. Was super grappig om zo een paar minuten lang een vis heen en weer te zien vliegen! Op een gegeven moment hadden we wel wat medelijden omdat ze echt constant gevolgd werden door bootjes! Ik had niet echt de indruk dat ze dat heel fijn vonden! Maar dan begonnen ze plots precies te surfen op het water, waardoor we ze echt heel goed konden zien en ook hun glimlach! Was super!! Later spraken we met nog mensen die de trip gedaan hadden en zij waren allemaal teleurgesteld dat ze enkel hun rug gezien hebben. We hebben dus weeral echt geluk gehad! Zeker als je weten dat deze dolfijnen bijna uitgestorven zijn, er zouden er maar 77 meer leven! (Helaas hebben we geen foto's kunnen maken want het ging te snel. Wel filmpkes maar die kunnen we niet uploaden.)

'S Avonds na het eten was er een heel uitgelaten sfeer in het dorp. Bleek dat het feest was om het einde van het regenseizoen te vieren! Iedereen was op straat en iedereen liet kaarsjes drijven op de Mekong, wat een heel mooi zicht was!

De dag nadien zijn we om 6u opgestaan voor onze trip naar Laos...

Veel liefs,

Bieke & Tom

1. MEP:
    4 november 2012
    Chansaars!!!!!!
    Het lijkt daar zo rustig!!!!!
    Groetekes van MeP
  2. Iwr: