Bali, of nee, toch niet!

11 februari 2013 - Nusa Dua, Indonesië

Hallo allemaal!

Dit is ons laatste reisverhaal, want ons avontuur is spijtig genoeg gedaan en vanavnd vliegen we terug naar België... :'(

We gingen eigenlijk onze laatste week in Bali doorbrengen. We hebben tijdens ons reis veel hotels via internet geboekt en zo punten gespaard, waardoor we nu serieuze korting kregen. Daarom dachten we onze laatste week in een sjieker hotel te verblijven. We hadden nog 8 nachten, maar hebben uit voorzorg toch maar 4 nachten geboekt voor moest het tegen vallen. En gelukkig hebben we dat gedaan, want we kwamen van het prachtig zonnige gili en kwamen in een megabewolkte Bali aan. We hadden ook opgezocht waar het mooiste strand van Bali zou zijn, maar dat viel toch ook serieus tegen. Het is helemaal niet zo mooi en het ligt vol met resorts waar mensen allemaal aan het parasailen zijn of op een bananenboot zitten. Je kan er dus niet zwemmen want het stikt er van de bootjes en jetski's. Ons hotel was oud, maar viel voor de rest wel mee, alleen zat het vol met Russen. En ge moogt zeggen wat ge wilt, maar Russische toeristen zijn echte zuurpruimen! Ge moogt er vlak voorstaan en heel beleefd goedendag zeggen en glimlachen, ze vervoeren geen spier! Ze vinden dat iedereen Russisch moet kunnen spreken en zijn ongelooflijk grof tegenover andere toeristen! Dit maakte de sfeer in het hotel en op straat echt verschrikkelijk. Het was echt deprimerend om rond te lopen, zelfs de Balinezen die normaal zo relaxt zijn liepen nu op de toppen van hun tenen rond. Hier wilden we niet onze reis afsluiten. Tja, wat dan?? Hihi Terug naar Gili!!! Woehoew! Dan moesten we wel terug een boot regelen en zo, maar alles is veel goedkoper daar, dat dat nog voordeliger uitkwam. We konden gelukkig onze 4 nachten opsplitsen in het hotel in Bali, twee nachten eerts, dan 4 nachten in Gili en dan de laatste twee terug in Bali.

Ha, wat was het fijn om terug te zijn in de zon tussen de vrolijke mensen! We hebben die 4 dagen niet veel gedaan buiten op strand liggen en snorkelen (We hebben elke dag schildpadden gezien!), en vooral ontzettend veel genieten!! Het was echt super! Ons hart deed pijn toen we moesten vertrekken, maar we zijn ontzettend blij dat we teruggekeerd zijn.

We hebben eigenlijk nog niet veel van Bali zelf gezien, waardoor we van plan waren om de laatste dag nog een tour te doen. Normaal vindt ge hier op elke hoek van de straat mannekes die dat willen doen, en ge onderhandelt wat in de prijs en hop, ge zijt weg. Helaas was het nu chinees nieuwjaar, waardoor er geen mannekes stonden. Uiteindelijk vinden we toch iemand, maar een echt tour zit er niet meer in. Wel een tempel gaan bezoeken en een Balinese dansvoorstelling. Dan konden we overdag nog wat souvenirs gaan zoeken  en wat zwemmen in het zwembad. Nu waren er veel meer mensen, waaronder veel nederlanders, amerikanen en chinezen, en bijna geen russen meer! Hihi De sfeer is dus al een pak beter en de zon scheen nog ook! Tegen 4 u kwam onze chauffeur ons oppikken en reden we naar een tempel op een prachtige klif. Hij legde vooral het verschil uit tussen Indische hindoeisme en de Balinese vorm. De omgeving was mooier dan de tempel zelf, maar het was toch interessant. Tegen zonsondergang ging de dansvoorstelling beginnen, maar omdat het chinees nieuwjaar was, was er echt ongeloofijk veel volk! We waren een half uur te vroeg en hadden bijna de laatste plaatsen, dan moesten nog mensen erachter zitten of op de grond. Maar het was echt een ongelooflijk mooi zicht om al die verschillende mensen te zien met al die verschillende culturen en religies. Op de heenweg passeerden we langs een domein waar de 5 religies bijeen stonden. Daar stond een christelijke kerk, een protsetantse kerk, een moskee, een hindoeistische tempel en een boedhistische tempel allemaal langs elkaar. En aan de overkant had je dan allemaal eetstalletjes waar mensen na hun diensten samen konden eten! Dat was supergraaf en er hing een toffe sfeer. De meeste hebben wel een verschillende dag om te bidden, maar toch... Hier in het publiek zag je dat ook en was echt mooi om zoveel verschillende culturen te zien. Toen een manneke ons welkom heette zei hij dit in verachillende talen, maar ook de begroetingen volgens de verschillende  religies waar iedereen heel enthousiast over was! De dansvoorstelling was ook heel mooi. Er waren geen muziekinstrumenten bij betrokken, alleen een hoop mannen van alle leeftijden die geluiden produceerden tijdens het dansen. Dan kwamen er een paar dansers die het bekende verhaal van koning Rama en de Apenkoning uitbeeldden, hoe het kwaadde wint van het goede. En dit boven op een prachtige klif, terwijl je de zon prachtig ziet ondergang met supermooi licht!

Het was echt mooi om dit met al die culturen samen te doen. Tijdens onze reis had ik een beetje schrik gekregen van de globalisering en vooral van de westerse invloeden op de rest die duidelijk niet allemaal zo positief zijn, maar gisteren was het echt mooi en niet iets om schrik van te hebben. Ik denk wel dat de ingesteldheid van de Indonesiërs hier iets mee te maken heeft. Niemand neemt zichzelf hier heel serieus en ze lachen heel veel. Ook al doet iemand iets heel anders of ziet er anders uit, daar moeten ze eens mee lachen, en dat is't. Ik vind Indonesië echt een heel divers en mooi land! Zowel qua natuur als qua bevolking!!

Maar als we iets geleerd hebben tijdens onze reis, is het wel dat er overal veel mooie mensen zijn! ( behalve russen dan! Hihihi) En hoewel we verdrietig zijn dat onze reis erop zit en we terug moeten  naar België (na 5 maanden terug zelf koken en poetsen en strijken!!! Baaah! Hihi) moeten, zijn we vooral heel gelukkig dat we dit fantastisch avontuur hebben mogen meemaken!! We hebben veel geleerd over de wereld, het leven en vooral onszelf en dat zullen we altijd met ons meedragen!

Natuurlijk zijn we wel blij dat we onze familie en vrienden gaan terug zien! We willen jullie dan ook bedanken voor de fijne reacties! Het was fijn te weten dat jullie met onze avonturen meeleefden! Hihi

Tot morgen! :-s

Veel liefs,

Bieke & Tom

1. Inneke:
    11 februari 2013
    Kan me keihard voorstellen hoe moeilijk het is om uit zo'n droomreis te ontwaken. Ik zal de reisverhalen tussen de compleet andere mailtjes missen en kijk uit naar de live-versie...Toch alvast een warme welkom terug!
  2. MEP:
    11 februari 2013
    Ja......een héél mooi liedje waar nu helaas....etc. Krijg zelf de krop in de keel bij het lezen van jullie laatste verhaal. Maar we zullen morgen héél blij zijn jullie (in 't echt) terug te zien!!!! Tot dan! Dikke XX
  3. Robbe Janssen:
    Tof, tot morgen !

Igor
  4. Kris Lamon:
    11 februari 2013
    Amaai, die 5 maanden zijn zowel voor jullie als voor ons voorbijgevlogen. Ik kan me voorstellen dat het allemaal moeilijk is om het achter te laten, maar jullie keren terug met een bagage vol herinneringen die nooit meer kunnen afgenomen worden. Het zal snel terug de bittere waarheid worden, te beginnen met de temperaturen die jullie te slikken krijgen hier..... Zorg al maar voor een ferm fleecedekentje voor de komende dagen!! En veel succes met de terugreis, we zijn benieuwd naar de verhalen, zoals Inneke zegt, de live versie dus! Tot binnenkort Tom!
  5. Peerens greta:
    12 februari 2013
    Ik ga jullie leuke verhalen missen.Heb er telkens naar uitgekeken en van genoten.Hopelijk valt de aanpassing hier in het koude Belgie wat mee.Alvast warme groetjes
  6. Ramzi Zarifeh:
    18 februari 2013
    WOW, heel mooie foto's ! Jullie hebben een mooie reis in 5 maanden ! Nu welkom terug naar België en het is tijd om te werken :( HAHAHA ! Ik ben blij om je te zien op werk !