Lombok & Gili

4 februari 2013 - Gili Trawangan, Indonesië

Hoi hoi iedereen!

Hier weer een reisverhaal! Na twee dagen uitrusten op bali werden we om 7u 's morgens opgehaald door een manneke die ons naar een haven 1,5u rijden bracht. We dachten dat we te vroeg weg waren om ontbijt te krijgen in het hotel maar om 7u stond een zakje met allerlei lekkers voor ons klaar! Super lief!
Na 1,5 u uur varen kwamen we op Lombok aan. We werden direct aangesproken door een manneke die ons naar het hotel wou brengen voor 200 000 roepies. We dachten dat het niet zo ver was dus vonden we dat toch wat veel. Maar hij bleef erbij dat dat de prijs was en wou niet afdingen. We kijken op de GPS en zien have a het toch 20 minuten rijden is. We besluiten dan maar om het hotel te bellen. Zij bellen voor ons een taxi en zeggen dat we zeker niet meer dan 50 000 roepies moeten betalen. Het eerste manneke komt kijken of het gelukt is iets te regelen en we zeggen hem de prijs en dan zegt hij: ah yes, but that's a taxi! I have a personal car! Haha de grapjas! Hij kon maar proberen natuurlijk. Uiteindelijk moesten we 38 000 idr betalen wat toch een groot verschil is met 200 000.
We komen aan in ons resort en man wat kijken we onze ogen uit! We zijn nog nooit van
ons leven in zoiets sjieks geweest! We hadden weer ongelooflijk veel chance want dit was een nieuw hotel waar maar de helft van de nu bungalows klaar was waardoor ze veel korting gaven en het is laagseizoen waardoor we nog meer korting kregen, meer dan 75%! En normaal kost het bijna 200 euro per nacht! Wat een mooie bungalow! Overal hebben ze plumeria bloemekes liggen die super lekker rieken! En echt een prachtige buiten badkamer! Echt super mooi! Tom heeft ondertussen wel een nadeel gevonden van zo een badkamer, na dat hij twee keer in de zon naar de wc moest! Dat was hem toch iets te heet! hihi Er was ook een prachtig super groot zwembad met zicht op een mooi strand! Er was helemaal niet veel volk waardoor we het zwembad dikwijls voor ons alleen hadden! Het personeel had ook altijd veel aandacht voor ons en kwamen dikwijls met ons praten, wat dikwijls wel grappig was! Toen de zwembad jongen ons vroeg waar we vandaan kwamen zei hij: ah, belgië, daar kunnen ze goed voetballen!! Wij kijken wat vertwijfeld naar elkaar want dat hadden we nu nog nooit gehoord! Hihi dan zei hij: ja, belgië heeft een goede speler waar ik fan van ben, maar wat is zijn naam weer? Waar Tom op vraagt:'recently'? Als in: iemand recent of een oudere voetballer? Waarop hij zegt: 'jaa! Recently! Dat is hem! Ik ben grote fan van recently!' Haha wij gingen natuurlijk echt helemaal in een deuk! Waardoor hij maar vlug wat met ons mee lachte! haha daar hebben we nog dikwijls mee moeten lachen! De tweede dag waren we van zin om een brommerke te huren, maar we wisten nog niet echt waarheen. We kregen een mega uitgebreid ontbijt, we hadden al vers fruitsap, een bord met vers fruit en twee koffiekoeken gekregen en toen kwamen ze met de kaart af wat we graag willen voor ontbijt! Hihi dat duurde dus wat langer en na wat met de medewerkers te hebben gepraat kwamen we tot de ontdekking dat de afstanden toch wat verder lagen dan we dachten en dat we best vroeg zouden vertrekken! Dan hangen we nog maar een dagje rond bij het zwembad hè! Hihi dat was ook super leuk, na een tijdje komen ze frisse handdoekjes brengen en wat vers fruit en om 4u krijgen we super lekkere verse kaneel thee met gebakjes, allemaal gratis! Wat werden we verwend! Toen we 's avonds wachtten op en taxi vroegen we of ze een goede plaats wisten om een brommer te huren en toen zeiden ze: hoe laat wilt ge vertrekken, wij regelen wel dat er hieréén staat, en de dag nadien stond er om 9u en manneke met een brommer! Graaf hè! En het was niet duurder! Wat voelde ik mij toch een luxe kip! Hihi dat zijn we niet gewoon! Zelfs als ge
's avonds weg gaat, dan kwam een manneke een lichtje in de gang aandoen en het lichtje bij de deur en de gordijnen dicht doen! Graaf hè!
Maar daar gingen we dan op onze brommer richting noorden. Het was super mooi! Langs mooie kliffen en prachtige baaikes langs de bergen! We stopten aan een eerste mooi uitkijkpunt als er een andere bus stopt met mensen van jakarta, het duurt niet lang of ze zien ons en er stapt een manneke op Tom af om te vragen of hij met hem op de foto mocht! Ne second later stond iedereen daar om met Tom of met mij op de foto te mogen! En maar lachen! Hihi en dan stopten er nog mensen en die wilden dan ook op de foto! Met mij, met Tom, met zijn allen, met eerst de ene, met dan de andere,... Zo ging dat maar door, zeker 20 minuten! Hihi wat was dat??? Hahaha

We reden door langs prachtige uitkijkpunten en af en toe eens langs een dorpje. Op een gegeven moment waren we op zoek naar een plekje onder een boom om even te stoppen en op de kaart te kijken. Het is echt noodzakelijk om onder een boom te stoppen want anders is het te heet voor ons, maar vooral wordt het zadel van de brommer echt zo loeiheet dat ge er echt niet meer op kunt zitten! Hihi Bijna alle plekjes onder de bomen waren al ingenomen door mensen die iets wilden verkopen, maar dan vonden we toch plots één, we hadden direct door dat we vlak voor een school gestopt waren, want na een seconde werden we ineens omringd door bijna 100 lagere schoolkinderen, die allemaal kwamen kijken hoe wij op een kaart aant lezen waren en daar allemaal commentaar op hadden waardoor het één groot gegiechel was! Zeker toen dat Tom zich opeens omdraaide en keihard 'boe' riep! Haha Dat was lachen! We werden natuurlijk ook superhard uitgezwaaid, ik denk dat heel het dorp dat gehoord heeft! Na een paar uur rijden zagen we plots een wegwijzer naar watervallen en dus besloten we maar om daar naartoe te gaan en niet verder naar het noorden te rijden.  Het was nog een 7 km van de hoofdweg af, waar blijkbaar niet zoveel toeristen komen, want we haden weer veel bekijk en veel gezwaai! De weg werd ook slechter en slechter, maar het was fijn om zo tussen de locale mensen en hun huisjes tegen de berg aan te rijden. We kwamen aan en werden aangesproken door een gids die ons naar drie watervallen zou brengen.  De eerste waterval was niet zo ver, maar wel mooi. Bij de tweede moesten we al wat klauteren, maar het lukte nog wel. Het was geen zo'n zuiver water, maar plots dook onze gids er toch in. Zijn engels was niet zo goed, dus maar met daden, dacht hij. Hihi Het was heet, dus dacht ik, foert en ben er ook gewoon ingesprongen! Dat was superfijn. We konden zwemmen tot onder de waterval, die zo hard ging dat mijn bikini afzakte! Hihi Langs de zijkant groeiden kei mooie planten wat het zicht nog mooier maakte! Voor de laatste watervallen moesten we eerst een heel stuk steil naar beneden, maar er waren wel mooie vergezichten en dan moesten we echt een stuk klauteren over rotsen langs kliffen! Phoe, dat was een bedoening! Maar de beloning was groot! Een supermooie waterval, waar boven een soort grot was, waar je in kon gaan en daar was het zicht heel mooi!! Helaas is onze kodak niet waterbestendig waardoor we daar geen foto's konden maken! Het was echt de moeite om hier te stoppen! En blijkbaar zijn dit helemaal nog niet de mooiste watervallen van Lombok! Op onze terugrit hebben we gigantisch veel geluk gehad, want we hebben echt constant tussen de buien door gereden. Toen we thuiskwamen was de bui daar al gedaan en was die in de bergen begonnen. Het is ook altijd heel mooi om die wolken en buien van ver te zien en de kleurschakkeringen in de lucht zijn dan prachtig!  Het was echt een fijne daguitstap! En zeker om naar zo'n huis terug te keren!

De volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken met ons brommerke, deze keer naar het zuiden. Daar zouden de mooiste stranden zijn, die bij ons, waren zwartzand. We merkten direct dat het zondag was, want er waren superveel locals op de baan! We waren nog niet zo ver, of we zagen een gigantische politiecontrole! Hier hadden we al gevreesd, want op Bali hadden we al elke keer als we westerlingen op een brommerke zagen,, er politie bij gezien. En Ignas had ons uitgebreidt verteld over hoe normaal het hier is, dat politie hier mensen doet stoppen om geld te vragen. Om naar de politieschool te gaan, moet je gigantisch veel geld betalen, dus verdienen ze dat zo terug. Helaas, als we in Flores een accident zagen, was het dikwijls veroorzaakt door zatte agenten, dus ze zijn echt niet zo betrouwbaar. Een agent kwam naar ons toe en zei dat hij hee het voertuig en onze papieren zou controleren. We hadden gelukkig alles bij, de papieren van de brommer en de rijbewijzen. Hij was precies serieus onder de indruk van het internationaal rijbewijs, en vroeg wat de B met de sterretjes rond wilden zeggen. Wij vertelden maar dat dat de B van België was, en de sterren waren de andere landen van de wereld en daardoor is het internationaal! Waah, dat vond hij cool! En op ons gewoon rijbewijs stond ook zo'n B! Waah! Haha Hij was zo onder de indruk dat hij zelfs de brommer nier meer gecontroleerd heeft en we mochten zo vertrekken! Haha

De rit naar het zuiden was veel platter en drukker, omdat we door de hoofdstad moesten. Het was ook heel ver, meer dan 3 u rijden. Maar er waren ook hele mooie stukken bij tussen rijstvelden en zo. De mensen waren ook heel vriendelijk. Toen we onderweg even stopten om te drinken kwam direct een vrouw vragen of alles ok was, want ze dacht dat we panne hadden! Kort na de middag kwamen we aan op het strand en het is echt een prachtig strand!! We hadden superveel hotels verwacht en zo, maar er was helemaal niks, buiten wat huttekes waar je iets kon drinken en waar ze met bamboestokken tafels, stoele en ligbedden hebben gemaakt. Er waren bijna geen toeristen, maar wel heel veel kinderen die  armbandjes verkochten. Toen ze eenmaal doorhadden dat we niks gingen kopen, kwamen ze gewoon af om een babbeltje te slaan, wat wel fijn was! Echt ongelooflijk hoe goed hun engels was! Geleerd van met toeristen te praten! Opeens werd het bewolkt en werd het dringend tijd om te vertrekken. Helaas hadden we deze keer minder geluk en begon het te regenen toen we nog niet zo lang weg waren! Na 2 minuten druppelen, begon het opeens zo hard te regenen dat we echt niets meer konden zien en de straat stond ook helemaal blank. Gelukkig staan er veel stalletjes langs de straat waar we konden schuilen, zoals alle andere locals op een brommerke. Het was fijn om met hun een babbeltje te slaan en ze waren natuurlijk allemaal benieuwd waar we vandaan kwamen en zo. Na een half uur konden we terug vertrekken, maar na een paar kilometer begon het terug zo hard te regenen. Dus moesten we terug schuilen, deze keer maar een paar minuten maar dat was toch genoeg voor twee jonge gasten om een babbeltje te slaan.  Toen we vertrokken, nodigden ze ons uit om bij hen thee te gaan drinken. Toen we uitlegden dat we geen tijd hadden als we voor't donker terug wilden zijn hebben ze een hele tijd naast ons gereden om de weg uit te leggen en wat onnozel te doen! Was grappig! En toen we daarna nog eens stopten kwamen er drie pubers af om onze namen te vragen en toen we vertrokken veoegen ze ze nog eens en begonnen ze die echt vanbuiten te leren alsof dat het belangrijkste was om te onthouden! Hihi  Onderweg passeerden we nog langs den hindoeistisch dansfeest op straat wat ook heel gezellig was.

De laatste dag hebben we nog wat aan het zwembad gelegen en vervoer naar gili geregeld via een duikclub. Blijkbaar wordt de ferry gerund door maffiozzo waardoor dat geen veilige optie is. We hadden een fantastisch verblijf op een prachtig mooi eiland! Lombok was echt de moeite waard!

De Gili eilanden zijn drie mini eilandjes, heel dicht bij Lombok. Wij gaan naar het grootste eiland, de volle 5km lang en 3km breed! En de rit duurt 15 minuten. We vertrokken om 8u bij ons resort en waren om 9u in ons volgende guesthouse! Hihi Man man man, wat een eiland!!! Het is echt prachtig! Spierwitte stranden, prachtig blauw water waar super mooi koraal is met duizende vissen en schildpadden en op het eiland zijn geen gemotoriseerde voertuigen toegelaten enkel paard en kar of fietsen! Hier kunnen we ons wel een paar dagen bezig houden!!! Dit wil vooral zeggen, strandliggen en niks doen, tenzij als het echt moet een boek lezen of zo en ter verfrissing wat zwemmen in water dat heel het jaar door ongeveer 28° is! We hebben een dag een serieus stuk gesnorkeld, en inderdaad, het eerste half uur zijn we al drie schildpadden tegengekomen! Zwemmen boven schildpadden vinden we echt fantastisch! Dat kunnen we uren doen! Ge ziet die dan eens naar u kijken en dan zie ik die al denken zoals in Finding Nemo:'jow dude!' En dan gaan ze terug wat koraal eten en wat zwemmen. Het is ongelooflijk rustgevend om hen te zien zwemmen met zo'n relaxte bewegingen! Er is wel veel gebleekte koraal, maar als ge wat zoekt vindt ge prachtige koraal, één stuk was super groot en alleen paarstintent, precies een paars oerwoud en daar zwommen dat superfel turquoise visjes tussen! Kei mooi! Wat nog een supertoffe bezigheid is op Gili, is de toeristen in't oog houden en dan zeker de aziatische toeristen die ook snorkelen, maar niet kunnen zwemmen! Alhoewel dit heel spijtig is, dat zo weinig mensen hier kunnen zwemmen,, (zelfs op kleine eilanden of bij een rivier zoals de Mekong waar heel hun leven rond draait, kunnen de meesten niet zwemmen) wat voor veel accidenten en verdrinkingen zorgt, is het heel grappig hoe ze toch gaan snorkelen. Ze doen dit dan met reddingsvesten aan, maar blijven een meter van de kust, wat wil zeggen dat ze dus niks zien, buiten dode koraal en af en toe een visje, maar dan zijn ze echt super super super enthousiast en heeft iedereen het gehoord! Als ge dan weet dat ge 50 meter verder tussen duizende vissen zwemt en precies in een aquarium zit is dat wel grappig. En dan houdt diegene die snorkelt den andere vast bij zijn heupen en die eerste wandelt dan gewoon door het water. Vooral hun reacties zijn super grappig!

We hebben ook nog een dag te voet rond het eiland gewandeld. Dit was ook heel leuk en mooi. We hebben echt prachtige verlaten strandjes gezien met supermooi water en andere eilanden op de achtergrond. Soms hebben ze dan een mini-bamboehutje op stelten boven het water gezet waar ge dan in kunt kruipen om een vers fruit sapje te drinken! Heerlijk! Wat ons hier ook opvalt is dat iedereen zo relaxt is. Mensen hebben ook niet veel nodig en zijn heel gelukkig. Zelfs toeristen hebben niet veel nodig hier en zijn content met een basichutje, hoewel er wel wat resorts gekomen zijn de laatste tijd. Iedereen praat met iedereen en is gewoon content. Dit is superfijn!

We zijn ook nog een dag naar Gili Meno geweest, het kleinste eilandje van de drie. Hier is het nog rustiger! Hier zijn bijna geen guesthouses of restaurantjes en de meeste stranden zijn verlaten. Hier zijn we ook gaan snorkelen en dit was ook supermooi. Hier waren hele grote vissen! Helaas is het na de middag beginnen regenen waardoor we niet helemaal rond hebben kunne wandelen. Maar het was toch een superfijne dag! Nog een fijn gegeven aan Gili is dat het hier het minst regent van overal en als het regent is het tegen de avond of 's nachts, bijna nooit overdag. De laatste dag zijn we Gili Trawangan nog wat gaan snorkelen en daar ben ik op een gegeven moment tussen drie gigantische scholen vissen terecht gekomen! Vanonder grote zwarte, daarboven zo wit met geel en zwart gestreepte en draarboven kleine doorzichtige! Het waren echt miljoenen vissen rond mij! Ik kon de koraal onder mij zelfs niet meer zien!

Elke avond gingen we dan naar de nightmarket waar ge kei goedkoop verse vis op de bqq kunt kopen en dan krijgt ge er gratis superlekkere groenten en rijst bij. Het is er vies en vuil zoals op alle nightmarkets maar wel supergezellig.

Het waren vijf prachtige dagen op gili, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand dat niet prachtig zou vinden! Ik had eigenlijk altijd ongelooflijk veel zin om op het strand te lezen, maar ik kreeg het niet over mijn hart om weg te kijken van al die schoonheid! Hihi

Tot de volgende keer!

Veel liefs,

Bieke & Tom

1. Kris Lamon:
    4 februari 2013
    Het blijft een prachtig verhaal om te volgen Tom en Bieke, en het is een prachtreis geworden.....
    Maar wat was het fijn je te zien Tom in het filmke voor ons Thérèse, en wat voor een locatie zeg, ons allemaal zo ferm jaloers maken ja! Het was echt plezant te zien hoe jullie je dagen nu aan het doorbrengen zijn.
    Geniet nog heel lang van al dit moois en hopelijk tot binnenkort hé.....
    slodderkes
    Kris
  2. Nancy Bouchout:
    6 februari 2013
    How jom, wa een stranden ... Nu ben ik echt jaloers ... Ik begrijp bij het zien van jullie foto's dat iedereen daar content is. Als ge daar ni content zijt, waar dan wel he ?