Singapore

14 januari 2013 - Bali, Indonesië

Hoi hoi,

In Singapore verbleven we in een hotel een beetje buiten het centrum in Indiatown waar we de enige blanken waren tussen allemaal Indiërs. Dit was vooral tijdens het ontbijt heel plezant waar we allemaal heerlijke gerechten kregen. Van het meeste hadden we nog nooit gehoord, maar het was super lekker!
De eerste dag zijn we pas tegen de avond aangekomen waardoor we alleen de omgeving rond het hotel verkend hebben. De tweede dag hebben we een hop on/hop off bus genomen die verschillende routes door de stad nam. Singapore is een hele artificiële stad met een hoop zotte regels, zoals gigantische boetes als ge een peuk op straat laat vallen en zo. Hierdoor is het overal heel clean, heel afgemeten en heel georganiseerd. Dit is ook de duurste plaats ter wereld om een auto te hebben, waardoor ze zelfs de files onder controle hebben. Op zich is het wel fijn om hier eens rond te lopen, maar ge merkt wel dat er vooral veel rijke mensen wonen. Het artificiële is op sommige plaatsen ook heel raar, zoals in Chinatown, dit hoort normaal heel druk, hectisch en stinkend te zijn en hier is dit helemaal niet. Het zijn gewoon huizen met twee verdiepen en daar winkeltjes in en marktjes tussen. In het midden was een plein waar Chinese senioren zaten bordspelen te spelen, maar dan heel serieus! Het was fijn om daar even tussen te zitten.
In het bussiness- en financialdistrict hebt ge dan echt zotte gebouwen! De ene al gigantischer, blinkender en specialer als de andere. Aan het water hebt ge dan drie super hoge gebouwen met daarbovenop een gebouw in de vorm van een boot. Dit is dan een resort! Soms is het echt een zot zicht.
En aan de haven hebt ge dan zicht op een eiland waar ge met een kabelbaan naartoe kunt en daar is dan een gigantisch amusementspark op! Het grootste aquarium ter wereld, universal studio's,...dat is echt zot.
En dan hebt ge nog een 6 km lange straat met het ene gigantsiche shoppingmall naast het andere! Allemaal nog versierd met kerstversiering, het ene nog gigantischer dan het andere.
Singapore heeft een heel goed metro systeem die natuurlijk heel proper is en elke paar minuten rijden. Zo is het fijn en handig om de verschillende districten van de stad te bezoeken. De derde dag hebben we ook een bootje genomen zodat we stad ook vanaf de rivier gezien hebben.Dit was dikwijls een mix van oudere gebouwen langs de kade en nieuwe gebouwen erachter. Allé, oude gebouwen, we kregen op de bus informatie over echt oude gouvernmentsgebouwen, een echte bezienswaardigheid, want ze zijn 40 jaar oud!! Zo snel gaat het hier waardoor de stad ook al jaren een gigantische bouwwerf is.
Echt streetfood hebt ge hier niet echt, maar dit zijn hawkercenters geworden. Daar kunt ge goedkoop en lekker eten. Het is wel een grappig zicht om zo'n sjieke businessmannen en vrouwen op een plastieken stoeltje te zien zitten. We hebben hier veel nieuwe keukens geprobeerd, zoals Koreaans, wat hier heel populair is.
Tijdens onze drie dagen in Singapore moeten we natuurlijk ook onze reis naar Indonesië voorbereiden. We weten dat we naar het noorden van Sumatra willen om oerang oetans te zien, maar daarna weten we nog niets. Gelukkig ging het redelijk vlot om de trip naar Sumatra te regelen. Maar we hadden echt geen idee waar we nadien naartoe gingen, wat voor wel wat paniek zorgde. We wilden eerst naar Sulawesi, maar om op de plaatsen te geraken waar we naartoe willen, zijn we 4 of 5 dagen onderweg en die route moeten we dan ook terug. Dan zijn we veel tijd kwijt en helaas beginnen we de druk van de tijd nu echt hard te voelen! In het begin van onze reis kon het ons niet schelen als we ergens een paar dagen over deden want we hadden tijd zat, maar nu... In België hadden we natuurlijk wel gelezen over Indonesië en hadden we het plan om naar Flores te gaan en daar te eilandhoppen terug naar Bali, maar die verbinding met sumatra is heel slecht en duur en het is niet zo simpel om inlandse vluchten geboekt te krijgen. Daarbij komt dat we gelezen hadden dat je heel het jaar door in Indonesië kunt reizen, maar blijkbaar is dat vooral over land en niet echt over zee. Nu is er een typhoon op komst die die richting uitgaat, dus misschien toch geen goed idee. We zitten even met onze handen in het haar, maar we zijn ook redelijk vermoeid en zien het allemaal wat dramatischer in dat het is. De dag van ons vertrek hebben we gelukkig een plan waardoor we wat gerust kunnen zijn. We gaan naar Sumatra de jungletrek doen, van daaruit gaan we een paar dagen nar Bali om uit te rusten en van daaruit zien we dan wel of we in Flores geraken of niet. Dat is een pak van ons hart en we gaan met een klein hartje ons volgende avontuur tegemoet: twee dagen in de jungle trekken op zoek naar oerang oetans en alle andere dieren natuurlijk en slapen in een halfopententje! Spannend!!

veel liefs,

Bieke en Tom