Battambang

29 oktober 2012 - Kratie, Cambodja

Hoi hoi,

We kwamen aan in Battambang na een drie uur durende busrit van Siem Reap en onze bus wordt echt omsingeld door megaveel superhevige tuktukchauffeurs. We hadden al gewacht om als laatste uit te stappen zodat de meeste weg waren maar er was er toch één die ons kost wat kost naar ons hotel wou brengen. Gelukkig zag Tom dat ons hotel gewoon over de straat was. De bus was gewoon voor de deur gestopt! Dat vond de tuktukchauffeur natuurlijk niet plezant! Hij probeerde Tom dan maar ritjes naar duizend andere plaatsen aan te smeren, het circus, restaurants, tempels, hele dag uitstappen,... Nadat we in gecheckt waren droop hij dan toch af!
We hebben ons rustig wat opgefrist in het hotel en zijn het stadje dan gaan verkennen. Het is weer een stadje langs de rivier. Het stadje zelf zag er nogal stoffig en vuil uit (zoals de meeste plaatsen hier), maar toen we bij de rivier kwamen was het ongeveer 17u en iedereen kwam naar de rivier om iets leuks te doen! Er waren ook gezellige parken en pronenades langs beide kanten van de rivier. Sommigen waren aan't wandelen, joggen, badmintonnen, wat kinderen kregen er karateles en op zeker 5,6 plaatsen stonden mensen te aerobicen! Er staat dan een sloom manneke van voor en een hoop mensen erachter. De stapjes en bewegingen waren wat saai, maar het was wel fijn om te zien! Een beetje verder stond er wat jeugd khmerdansjes te doen ipv aerobic. Dat is een nogal traditionele dans met veel arm en polsbewegingen, het was dan ook supergrappig dat twee hiphopgeklede pubers van een jaar of 16 dat gaven! De rest van de bevolking hield zich bezig met alle bezigheden te bekijken en wat onozel te doen. Het was er echt heel gezellig!

De dag nadien hebben we een fiets gehuurd (nadat we aan de receptie toch geëist hebben om zeker iets te doen aan die honderd fruitvliegjes op onze kamer!!) en hebben we een rit gedaan van meer dan 30 km door het platteland. Het was 37°, dus we hebben serieus gepuft! De mensen vonden het weer heel grappig om twee westerlingen te zien fietsen, waardoor er weer overal  kinderen en volwassenen 'hello' riepen. Soms hoorden we ze roepen vanuit hun huis maar zagen we niemand en dan hoorden we ze echt megasnel de straat op lopen om toch nog te kunnen wuiven! Sommige kinderen liepen een stukje met ons mee en als we dan wat trager fiets ten zodat ze ons konden inhalen moesten ze superhard lachen! In de huisjes zagen we veel verschillende ambachten. Sommige families maakten bananenchips, door bananen heel fijn te snijden en op een vuile oude plank te leggen en langs de straat in de zon te laten drogen. Anderen hadden rijstpapier (loempiavellen), rijst, noten, ... langs de straat liggen om te drogen.  Onderweg zagen we veel arme hutjes, maar hoorden we overal het geschater van kinderen die in de rivier aan het plonzen waren! Soms waren er hutjes met daarvoor wat bananen en een frigobox met wat drinken in te koop. Daar stopten we dan om iets te drinken. Dan probeerden met de paar woordjes Khmer die we spreken een praatje te slaan, kei grappig.  Het was een gezellige en mooie rit! Eigenlijk reden we naar een tempel, maar onderweg vonden we interessanter dan de bestemming zelf, hihi.
's Avonds moesten we weer vervoer regelen naar Phnom Penh. Eerst vertelden ze ons dat het 5u zou duren, dan 6u en uiteindelijk 7u! We vinden het wel een groot verschil tussen 5u of 7u. We besloten dan maar om 2 nachten in PP te blijven. Uiteindelijk hebben we er 7,5 uur over gedaan in een hete bus zonder zuurstof, want de airco werkte maar half. We waren dus superblij dat we er waren!
De dag nadien waren we eigenlijk echt moe! Het is ook een redelijk snel tempo waarin we reizen. Maar we vinden de busreizen toch het vermoeiendst, en de volgende is weer minstens 7u, waardoor we er eigenlijk echt geen zin in hadden! Daarbij kwam dan nog dat we wat gelezen hadden over waar we nu naartoe gingen, maar om één of andere reden vinden mensen het fijn om alleen gruwelverhalen online te schrijven! (misschien is dat te trend tegenwooordig??) Daar zouden bijna geen guesthouses zijn, en die dat er dan waren waren megasmerig en ze zetten u megahard af! We hebben ook alleen maar gruwelverhalen gelezen over hoe hard ge afgezet wordt bij de grens naar Laos en wat een helse rit ernaartoe het is. Op een gegeven moment bedachten we zelfs om gewoon naar Bangkok te vliegen en Laos gewoon over te slaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn hè! Gelukkig hadden we ook door dat het de vermoeidheid was. We besloten dan maar om nog een dag langer in PP te blijven om wat uit te rusten en eens te kijken naar andere vervoersmogelijkheden. Vliegen ging niet echt buiten voor €300 per persoon en 2 keer overstappen en uiteindelijk vonden we ook niet echt een chauffeur die ons voor een redelijke prijs met de auto wou brengen. Gelukkig deed dat dagje extra en een fijne lunch met Guy, Mieke en Tedje wonderen! Nu zitten we dus toch op de bus naar Kratie,  het ziet er naar uit dat het toch nog een heel stuk langer zal zijn dan 7u, maar de moraal zit terug goed en we hebben er nog altijd zin in!!! hihi En naast ons zit echt een heel schattig manneke van een maand of 10, dus is superfijn om ons daarmee bezig te houden! :-)

Veel liefs,

Bieke & Tom