Chiang Mai

23 november 2012 - Chiang Mai, Thailand

Hoi Hoi,

Na een mooie rit door de bergen kwamen we aan in Chiang Mai. Dit is de tweede grootste stad van Thailand en het is te merken! we worden direct aangesproken door een hoop tuktukchauffeurs, die waanzinnige prijzen vragen om ons naar de stad te brengen. We besluiten te lopen want volgens de gps zou het maar 3km zijn. Uiteindelijk blijk het toch veel langer te zijn dus houden we een rode laadbak aan. Deze rijden constant door de stad, je kan ze aanhouden en zeggen waar je naartoe miet, als er al iemand inzit die dezelfde richting uit moet neemt hij je mee, anders moet je een andere aanhouden. Het is een soort gedeelde taxi, maar dan een laadbak waar ge in moet kruipen, maar ze zetten u wel af waar ge moet zijn. We vinden het een fijne manier om ergens te komen in de stad!
We hebben een iets sjieker hotel deze keer, het is ondertussen hoogseizoen en het wordt moeilijker om iets last minute te vinden. Omdat het morgen mijn verjaardag is, hebben we voor deze optie gekozen. Eigenlijk is het een 4 sterren hotel, maar wij hebben een kamer in het oude gebouw. Allé, eigenlijk een appartementje ipv een kamer. We hebben een living met een zetel!! super lang geleden dat we gewoon in een zetel hebben gezeten! hihi En een aparte megagrote slaapkamer met een gang er naar toe! Het is wel duidelijk oud en afgeleefd, maar we vinden het super! In het echte hotel mogen we gaan ontbijten en het zwembad, sauna en stoombad gebruiken! superfijn! Alleen zag het water er een beetje troebel uit. We wisten. niet goed waarom, maar zijn toch gaan zwemmen. Toen we er net uit gingen zagen we een duif op het fonteintje aan de zijkant zitten, draait zich parmantig om en kakt recht in het zwembad!! En nog geen klein beetje ook! iiieeuuww! Daarom is het water dus troebel! ach ja, we hebben al in olifantenkak gezwommen, duivenkak kan er ook nog wel bij zeker! hihi De aziaten zijn ook niet altijd van de properste, dus wie weet wat zij er in hebben gedaan! Het is hier heel gewoon om in uw neus te peuteren, boeren te laten en vooral gigantisch luid te rochelen en dit dan op de grond uit te tuffen! Er was ook een Aziatische vrouw in het zwembad die ook gigantisch luid rochelt, de moment dat ze uit het water stapt, het was supergrappig om direct alle blanken vol afgrijzen naar de vrouw te kijken wat ze met haar rochel doet! Een gigantische opluchting dat het niet in het water belandt! haha

De dag van mijn verjaardag zijn we eerst een nachttreinticket naar Bangkok gaan regelen. Ze hadden ons gezegd dit op voorhand te doen, anders hebben we kans dat het vol zet is. Nu waren we drie dagen ervoor, dus dachten we dat dit wel goed zou komen. Niet dus, helemaal vol zet! De dag erna ook vol zet!  Het enige wat we konden doen was een dagtrein nemen, maar de rit duurt tussen 12 en 15u, dus zouden we heel laat in de avond aankomen wat nooit aangenaam is. Maar voor de zoveelste keer hebben er weer MEGA geluk! Op de moment dat we aan het loket staan, hoor ik twee Russische mannen zeggen dat ze al een ticket voor zaterdag gekocht hebben, maar vandaag al willen vertrekken. De vrouw zegt dat de trein van vandaag vol is, maar de mannen vragen toch of ze hun geld niet kunnen terugkrijgen. De vrouw  begint wat lastig te doen want ze geven geen geld terug. Dus moei ik me maar in de discussie en vraag of wij de ticketten niet mogen overkopen, en het mag! Juist voor de trein die wilden hebben! Iedereen supercontent! Als dat geen chance hebben is! Als we twee minuten later waren, hadden we er geen gehad! Het is wel tweede klas, maar we hadden gelezen dat de Thaise treinen goed mee vielen, dus...

Dan zijn we te voet terug naar de stad gegaan, wat een serieuze wandeling was. We stoppen ook op verschillende plaatsen om te kijken of we een toer kunnen doen naar de bergen. Ook hier zijn alle toers weer gigantisch toeristisch. Een tocht met de bus naar de bergen, een uur op zo'n bakje op een olifant, een waterval bezoeken met een bamboevlot en een langnekkenstam bezoeken. De vrouw legt uit dat we wel nog inkom moeten betalen voor de langnekkenstam... Inkom??? voor een stam? In het verleden kwamen we onderweg ergens naartoe toevallig in zo'n dorpje en kwamen de kinderen hallo zeggen, dus hoe kan het hier dan dat we inkom moeten betalen voor een dorp te bezoeken?? We vettrouwen er juist niets van en later horen we dat die langnekstammen niet meer bestaan maar dat dit eigenlijk Laotiaanse vrouwen zijn die zo'n ringen rond hun nek doen voor de toeristen! Als we zeggen dat we eigenlijk niets willen van olifantenrit of langnekstammen of zo, maar gewoon de bergen in willen, wat wandelen en een waterval of zo, kijken ze ons maar raar aan. Er zijn er een paar die 'alleen maar' wandelen doen, maar dit is dan een tocht van meer dan 5 uur, en de waterval waar ze dan naartoe gaan is niet aangnaam om te zwemmen, en het kost dubbel zoveel dan die dagtoer met olifanten en zo. We zoeken dan maar uit of we er niet zelf kunnen geraken met een brommerke of zo. Maar hier hebben we wat schrik van, aangezien we al zoveel mensen hebben gezien met brommeraccidenten, en dan vooral door slechte brommerkes en locals die niet echt veilig rijden. Als we dan vragen, waar we juist naartoe moeten en of we een deftig plan kunnen krijgen weet niemand echt een antwoord, buiten rijdt maar naar hier ergens, daar is ergens een waterval of zo'.  We besluiten het dan maar niet te doen en zijn toch wat teleurgesteld. Tot nu toe vinden we Thailand precies het moeilijkste land om in te reizen. Ze doen alleen standaardroutes voor toeristen en that's it. In de andere landen kon iedereen je helpen en kon je overal ook ticket ten kopen, zelfs dikwijls met pickup service erbij. Hier moet je zelf naar het strein of busstation gaan dat bijna altijd ver buiten de stad ligt.
We dachten eigenlijk ook een massage of zo te doen die dag, maar het was veel te heet waardoor we er niet veel zin in hadden. Het oude stadsgedeelte was wel gezellig met allemaal kleine straatjes omringd door water, hier hebben we doorgeslenterd en op tijd gestopt voor een smoothie of zo, maar dan wel in een plaats waar ze airco hebben want het is veel te heet voor terrasjes! hihi
Die avond gaan we in een superromantisch restaurantje eten aan de rivier. Hier is het de traditie om een lantaarn in de lucht te laten en een wens te doen, dus hebben we dit ook gedaan. In belgië hebben ze die ook, maar hier zijn ze veel groter, ge hebt echt een bunzenbrander nodig om de 'wiek' aan te steken. Door de hete lucht gaat de kaars dan vliegen. Het was super om mijn verjaardag in Thailand te vieren door echt de toerist uit te hangen! hihi

De dag erna besluiten we dit nog meer te doen door ons helemaal te verwennen met sauna en stoombad en zo. (en een duik in het duivenkakzwembad, hihi ) Als we geen toer doen, doen we maar helemaal niks! Heerlijk!

De avond erna namen we om 17u30 de trein, die dag hebben we nog wat rond gewandeld in de stad en de Chinese markt en de bloemenmarkt bezocht. Het is echt zot hoe al die prachtige bloemen gewoon op een hoop liggen en er zo mooi blijven uitzien in deze hitte. In België zijn die na een uur ver welkt! Het is een mooi zicht om tussen te lopen, zeker na die Chinese markt met ingewanden en zo, en het ruikt er heerlijk ook. We hadden op internet op voorhand nog wat opgezocht en blijkt dat je voor 'tweede klas' nog 4 andere klassen hebt. We zitten nu dus in één van de laagste klassen, maar de tickets waren dan ook super goedkoop, en we dachten dat het wel zou meevallen. We hadden gelezen dat de treinen te vergelijken zijn met die in België. We schrikken dan ook een beetje als we onze wagon zien... Het ziet er een beetje uit zoals de treinen in België, 50 jaar geleden en veel vuiler. Er is geen airco, alleen een ventilatorke en het is er echt bloedheet, ook al zijn de ramen helemaal open. We vroegen ons toch af, hoe we zouden kunnen slapen in een trein met open ramen en dus gigantisch veel lawaai. We zien ook dat we niet bij elkaar zitten EN dat het Franse WC's zijn. Op zich heb ik niets tegen Franse WC's want ddeze zijn hier dikwijls veel properder dan westerse, maar van properheid is hier geen sprake en hoe gaat ge op een Franse wc in een hobbeltrein?? En geloof me, hij hobbelt gigantisch hard! hihi
We moeten toch efkes slikken van het idee dat we daar moeten slapen, maar we gaan er toch voor! Het eerste wat we doen is vragen aan iemand die alleen reist om te wisselen zodat we samen zitten en een meisje wil dit direct doen. Nu zitten we gewoon over elkaar op een breed zetel, maar niet breed genoeg om met twee op te zitten. Later zal er een manneke komen om dit om te toveren naar een stapelbed. We jouden ons maar bezig met onze picnic op eten, een filmpje te kijken en zo en Tom vindt het zelfs plezant! hihi De open ramen zorgen voor verfrissing, maar het is wel luid. Tegen 9u komt het manneke langs dat de zetels op een paar minuten omtovert tot een stapelbed. Er gaat een soort verduisteringshek naar beneden, maar dit zorgt er ook voor dat er niet zoveel wind meer door komt. Hij maakte ook gordijntjes aan het bed zodat je wat privacy hebt. Hij dekte de bedden ook voor onze op, zodat je zeker wist dat de lakens gewassen waren. Maar de rest was nog altijd vuil. We besluiten maar het niet te laat maken en te gaan slapen. Echt goed heb ik niet geslapen. Het was luid en licht, ze lieten gewoon het licht heel de nacht branden. Regelmatig kwam er een goederentrein in tegenovergestelde richting naast ons, met open raam is dit een gigantisch lawaai waar ge rot van schrikt! Na vele korte dutjes besluit ik maar op te staan, het is gelukkig al 7u! Op onze ticketten staat dat we om 8u10 zouden aankomen, dus dat valt goed mee! Even later is Tom ook wakker. Hij heeft goed geslapen. Maar eerst heeft hij iets minder leuks meegemaakt. Hij was aan het slapen en voelt iets aan zijn mondhoek waar hij wakker van wordt. Hij voelt en ziet een kakkerlak weg kruipen! ieeuuww!! Hij probeert terug te slapen en ineens voelt hij iets op zijn hoofd, als hij vlug recht springt ziet hij er een stuk of 4 op en onder zijn kussen kruipen!! IIEEEUUWW! En er waren echt super grote bij! Hij heeft dan maar zijn spuitbus je muggenspray gepakt en heel zijn kussen en er rond vol gespoten. De kakkerlakken vonden dit duidelijk niet zo fijn! En het grelligste is dat hij nadien eigenlijk gewoon door geslapen heeft tot 's morgens! En nog goed ook! Ik denk dat hij ook wat begaaid is geweest van dat spul! hihi
We besluiten op de gps te kijken, want het is bijna 8u en er is nog geen stad te zien! Helaas, volgens de GPS was het nog 2u rijden! 8u10, tarara!!! Uiteindelijk was het 11u30 toen we aankwamen in Bangkok! Eerst was het niet zo erg want we hadden mooi zicht tussen de rijstvelden! En eindelijk waren er vogels te zien! Dit was de eerste keer! Honderden vogels en veel verschillende, kleintjes met hele mooie kleuren en grote ooievaars! Het was mooi om te zien. De laatste uren waren gewoon door de stad boemelen en dat begon toch wat veel te worden. Maar we zijn er geraakt! woehoew!

Veel liefs,

Bieke & Tom

1. Tante kris:
    1 december 2012
    Hey Bieke en Tom,
    Ik begrijp niet goed waarom jij mijn mailadres niet hebben.
    Dat is toch het juiste waar jij naar gestuurd hebt!
    Mag je die zin zelf invullen van jou... juist voor we op reis vertrokken...?
    gtjes
    tante Kris