Chiang Khong & Chiang Rai

23 november 2012 - Chiang Mai, Thailand

Hoi hoi Allemaal,

Amai, dit is toch de spannendste keer dat ik blog. Ik zit namelijk bij de kapper in Bangkok! Dat is lef hebben he! In plaats van een spiegel voor u neus, krijgt ge hier een computer en moogt ge gratis internetten. Ze gaan ook mijn haar kleuren en hier komen veel meisje naar die 'Falang' die haar haar blond verft! Ik heb gezocht naar kleur in de winkels, maar er is natuurlijk niets blond te vinden! hihi Ik heb geen idee hoe ik eruit ga komen, maar ik zal het maar gewoon loslaten en wat bloggen, want tot nu heb ik er niet veel vertrouwen in! Volgens mij hebben ze niet echt een idee wat ze aan het doen zijn! Kei spannend!!

Normaal is het zo dat de boot altijd pas aankomt als de grens al gesloten is, maar we hadden geluk, om 17u30 kwamen we aan & om 18u sloot ze. Er zat nog een hollander en een zwister op de boot (en nog wat zaagbackpackers, ik verschiet er toch altijd van hoe hard die kunnen zagen en klagen: de boot duurt te lang, ze liggen niet goed, ze zijn moe... Uiteindelijk hebben ze heel de reis gelegen, gezaagd en bijna niet buiten gekeken en genoten van de tocht) waarmee we samen de grens oversteken. We lopen eerst door de douane in Laos waar we wat stempels krijgen in ons paspoort voor we snel in een bootje geduwd worden om 200m de rivier over te steken en we zijn in Thailand! Daar moeten we weer door de douane en moeten we natuurlijk het verplichte formulier van aankomst weer invullen. In een kotteke zat een redelijk gespierd manneke van in de 40 met een megaspannend uniformhemdje aan die alles controleert. Ik geraak gewoon door en dan is het Tom zijn toer. De man neemt alle documenten door, begint wat te typen en kijkt Tom dan heel streng aan en vraagt hem wat dit te betekenen had; blijkbaar had Tom 2 cijferkers van zijn visumnummer omgedraaid op het formulier. Tom excuseert zich en zegt dat het een vergissing was, maar de man blijft Tom superstreng aankijken. Tom denkt al diep in de shit te zitten als de man ineens hard begint te lachen! Het was geen probleem! Zo entertainen die douanemannekes zich dus! haha Ik vond het ook wel een goei! hihi

We lopen de hoofdstraat van het dorpje door en het eerste guesthouse dat we tegenkomen gaan we binnen om de prijs te vragen en een kamer te mogen zien. Het was goedkoop en proper, dus we nemen het. Later blijkt dat ongeveer heel onze boot hier verblijft! hihi We nemen snel een douche en gaan het dorp in op zoek naar iets te eten. Als we buiten gaan geven we de sleutel aan de receptioniste (een transseksueel). We lopen door de straat en horen een muziek. De straat is ook afgesloten en de parkeerwachter roept ons om te zeggen dat er een feest aan de gang is en dat we maar eens moeten gaan kijken. We besluiten eerst iets gaan eten en in het terugkeren eens te kijken. Er is veel gesloten, maar we komen bij een Mexikaan terecht. Dit vonden we wat zonde om in Thailand naar een Mexikaan te gaan, maar bij gebrek aan beter deden we het maar. Het was een hippiethai van 65 en zijn vrouw die een guesthouse openhouden. Van hun gasten hebben ze wat internationale gerechten leren maken zoals mexikaans. Ze maken alles zelf en vers. Naast Mexikaan is het blijkbaar ook een bakker. De man komt ons snel een stukje volkorenbrood brengen die juist uit de oven komt. Ons eerste volkorenbrood tijdens onze reis en miljaard, wat was dat lekker! Het is nog niet zoals wij volkorenbrood kennen, maar wit brood met heel veel zaadjes is. Blijkbaar verdragen de meeste aziaten geen graan, dus eten ze niet veel brood en enkel wit. Iets anders is hier niet te vinden. Ook het mexikaans is superlekker, maar vooral de eigenaars zijn heel grappig! De man is echt een soort Thaise John Lennon en amuseert zichzelf duidelijk heel erg met tegen zijn gasten te praten en onozel te doen! We zitten nog rustig op het terras als we plots de receptioniste van het hotel zien passeren. Ze ziet ons ook en slaakt een megaluide zucht voor ze druk in haar sjakos begint te grabbelen. Ze stapt op ons af en zegt: 'here your key' en geeft ons onze sleutel van de kamer en ze loopt door. Daar zaten we dan op het terras met onze sleutel. hihi

Op de terugweg roept de parkeerwachter ons weer bij hem om ons uit te nodigen op het feest. We gaan binnen en zien het begin van een tempel. Enkel het skelet, nog geen muren of zo. Er zitten allemaal oudere mensen in het wit gekleed rond en ze knopen allemaal witte koorden aan het geraamte. Er komt een vrouw op ons af en zegt dat we hiernaast moeten zijn, daar zou een Thaise disco zijn. Ze moet er heel hard om lachen. We gaan ernaast kijken en daar is een grote weide waar alle jongere mensen en gezinnen waren. Iedereen was heel uitbundig en in het midden stonden diegenen die durfden te dansen. Errond was een soort vlaamse kermis aan de gang. Er staat een groepje puberjongens wat onozel te doen als 1 ervan bijna tegen mij loopt. Hij schrikt zich duidelijk een blanke te zien en buigt diep met zijn handen tegen elkaar voor zijn neus. Zijne maat zegt vlug: nee, nee, zo moet je doen. Hij gaat parmantig rechtstaan, begint met zijn hand naast hem te zwaaien en zegt: Hello! Efkes later staan ze daar met zijn allen te zwaaien! hihi Super grappig! We lopen door en gaan naar een tafel waar ze bingo aan het spelen zijn. Een man draait zich om, ziet ons staan en neemt Tom direct bij zijn arm en vraagt aan een andere man om recht te staan zodat Tom kan zitten en spelen! hihi Tom zegt direct dat dat niet nodig is, maar er staan al direct meerdere mannen rond te lachen. Tom zegt echt dat die man mag blijven zitten en uiteindelijk geven ze toe. Ze leggen uit dat er een nieuwe tempel komt dat het dorp daarom een groot feest geeft.

Ondertussen hebben ze een poeder op mijn haar gedaan en mijn haar gestoomt!! (doen ze dat in Belgie ook???)  Ik heb duidelijk gevraagd om het niet geel te maken (na mijn mislukking van vorige keer, hihi), maar nu is het precies spierwit... wwwhhhaaa hihi

De dag erna zijn we te voet naar de bushalte gewandeld op zoek naar de bus naar Chiang Rai. Het voelt echt alsof we in een uitvergroot blikske zitten! hihi de plaatsen zijn ook heel klein, waardoor we niet met onze benen voor ons kunnen zitten. Er zit gelukkig niet veel volk op, dus kunnen we twee plaatsen nemen zodat we wel plaats hebben voor onze benen. Het is ook maar een rit van 2u. Er is geen airco, maar er hangen wel ventilatoren boven ons. Wij doen snel de ramen open, maar de locals doen die altijd terug dicht. Voor hen is het winter natuurlijk! 35 graden, maar winter! hihi

We stoppen in Chiang Rai bij het busstation en bekijken eerst hoever ons hotel hiervan is voor we een tuktuk nemen. Het is niet zo simpel om onze straat te vinden op goolge maps en zo. We zoeken naar de naam: Bunkapan Road, zoals het hotel het opgeeft. Later merken we dat dit weer een vertaling is van het Thais. Op google maps heet deze straat Baanpa Pragarn road. Zo kunnen we lang zoeken natuurlijk. Hier bestaat niet Echt een juiste westerse schrijfwijze voor waardoor ze het fonetisch proberen spellen, maar iedereen doet Het Wat anders, waardoor we al dikwijls hebben moeten zoeken. hihi

Die avond zijn we naar de nightmarket gegaan. Het begon net te regenen dus namen we maar  het eerste tafeltje onder een afdak. We hebben er superlekker gegeten! Vooral de Thaise salades zijn super! Papayasalade of mangosalade is super! Met pindanoten en veel verse kruiden! We vragen altijd niet pikant en dan is het voor ons maar net haalbaar qua pikantigheid, en we eten graag pikant hè! Hihi Ook de curry's met kokosmelk zijn super! Overal doen ze Thaise basilicum in, wat superlekker is! Later merken we dat dit niet de echte nightmarket is, maar een restaurant je er juist voor. De avond nadien hebben we wel bij de echte gegeten, maar dit was niet zo lekker. De grond liep ook vol met megakakkerlakken. Er traden toen wel Thaise danseressen op. Puur voor de toeristen, natuurlijk maar het waren de echte dansen, dus het was wel mooi om te zien. Helaas hadden we de kodak niet bij. Dubbele pech, want op de weg naar de nightmarket passeerden we langs de befaamde 'golden clocktower', maar deze keer stond er een hoop volk naar te kijken alsof ze op iets wachtten. We besluiten ook maar wat te kijken en een paar ogenblikken later gaat de gewone straatverlichting uit en krijgt de toren allerlei verschillende kleuren. Ondertussen klinkt er dramatische Thaise muziek door de straat en in het midden van de toren, komt een lotus boven, die opengaat won er zit in glazen bol in. Nadien gaat de bloem terug weg en begint er een Thais liedje te spelen dat zo uit een disneyfilm kan komen. Er komt een mobieltje naar beneden dat begint de draaien. Nadien gaat de gewone verlichting terug aan en geeft iedereen een applaus. Als we vragen naar de betekenis hiervan weet niemand dit echt, blijkbaar werd hen gezegd om te komen omdat de kleur zou veranderen, dit zou elke avond om 19, 20 en 21u gebeuren, een heel spektakel op één van de drukste rotondes van de stad!

De dag nadien zijn we ons vervoer naar Chiang Mai gaan regelen. We hebben ook gewoon wat door de stad gewandeld, en het is echt wel wennen om terug in zo'n drukte te zitten. Mensen zijn hier ook veel excentrieker dan in de andere landen. En dan zeker rond hun sexualiteit. Je ziet hier echt veel verschillende soorten mensen en dikwijls vind ik het helemaal niet duidelijk wat ze nu eigenlijk willen zijn, man of vrouw. Laat staan dat je weet wat ze oorspronkelijk zijn. Ik hoop altijd maar dat ik niemand afronteer. De rest van de stad vonden we niet zo speciaal. We gaan op zoek naar een leuke manier om de bergen in te trekken, maar we vinden niet echt iets. We besloten dan maar dit in Chiang Mai te doen.

Die middag zijn we nog naar de witte tempel geweest. Een spierwitte tempel die anders zou zijn dan alle andere. We kunnen wat onderhandelen met een tuktukchauffeur die ons voor een redelijke prijs wil brengen. Het gevolg is wel dat hij gigantisch hard door de straten scheurt, maar we geraken er. Amai, de tempel is inderdaad anders! Ik dacht dat het mooi zou zijn, zo wit als de Taj Mahal en mooi versierd. Maar eigenlijk is het typisch Thais en dus megakitsch! Hihi Het is een heel recente tempel die ze nog aan het bouwen zijn. Als we de details bekijken zijn er wel mooie beeldhouwwerken aan de rand, maar de grote verrassing was binnen in de tempel. Ik was echt benieuwd om te zien hoe een moderne tempel eruit zou zien! Langs binnen was ze helemaal geschilderd in grafitistijl! Niet echt wat je verwacht in een tempel, maar wel mooi! Aan de deur zijn allemaal bekende afbeeldingen te zien, Keanu Reeves in The Matrix, Spiderman, Superman, mannekes van star wars,... was grappig! Zij stonden het verst van de Boeddha, daarna kwam het gewone volk en dan het volk dat aan het bidden was met een paar al aan het vliegen richting boeddha, en dan de monikken. Hoewel de buitenkant iets te kitsh was om het mooi te kunnen noemen, vond ik het toch heel ineterssant om een moderne tempel te zien! Het was wel spijtig dat we binnen geen foto's mochten trekken.

Ondertussen ben ik klaar bij de kapper... en ja... het is echt MEGAwit! Hihi ach ja, het zal wel wat verzachten en liever wit dan geel! Hihi En die madammekes hebben weer iets bijgeleerd denk ik, ze zijn toch bijna allemaal eens komen voelen aan mijn haar! Hihi

Veel liefs,

Bieke & Tom

1. Tante kris:
    29 november 2012
    Hey Tom en Bieke,
    Stel je voor dat je haar nog meer bleekt met de zon!
    Volgens mij word je dan een rosse hihi!
    Zeg Bieke en wat eet jij dan daar of ben je vegeterier af?
    En... nog vergeten te zeggen gisteren maar jullie blijven achter zalle! Onze Bram en Caroline verwachten hun eerste kindje in juni! Dan worden wij moeke bompa! Bweu, we worden oud hé maar toch een prettig gevoel!
    saluukes hé
    tante Kris
  2. Bieke:
    29 november 2012
    Hey tante Kris,

Ik heb uw mailadres niet, dus reageer ik hier maar. Amai, moeke en bompa!! Dat zal wat geven bij jullie waarschijnlijk!! Het is jullie van harte gegund en wens Bram en Caroline ook een dikke proficiat!!
    Vlak voor ik op reis vertrok had ik een haarkleurmisluksel, waardoor ik toen echt ros zag! Hihi dat was het begin om ons relativeringsvermogen te testen! Hihi En ik ben ondertussen vegetariër af, maar moest ik het nog zijn is het hier niet zo moeilijk om vegetarisch voedsel te krijgen. In het noorden zetten ze vegetarisch voedsel op de kaart ipv halal voedsel. Ze gebruiken hier ook groenten en kruiden als hoofdbestanddeel en vlees als bijzaak. Ze eten wel veel vis. Ook alle 'snoepgoed' is meestal van gedroogde vis gemaakt. Op de bus krijgt ge gedroogde erwten met inktvissmaak, en chips vind ge hier enkel met krab-, sushi- of kreeftsmaak. Soms met zeewiersmaak! Hihi In Vietnam was het wel moeilijk om vegetarisch te vinden, dat vonden ze daar ook hilarisch grappig en ze ver stonden er niks van! Maar dat hebt ge in zuid Europa soms ook.

Het is fijn af en toe iets van u te horen! Hopelijk hebt ge het fijn gehad in Tenerife!

Groetjes,
    Bieke
  3. Tante kris:
    1 december 2012
    Ja Bieke TECHNIEK hé!!!!!
    Ik heb het vervolg gevonden en gelezen zalle!
    Goh dat krijg ik echt niet klaar om terug vlees te gaan eten denk ik! Ik ben me er zo vreselijk vies van hé! Nonkel Chris zegt altijd dat als ik dement ooit wordt,dat ik nogal zal peuzelen aan mijn kippeboutjes. hihi
    gtjes htante Kris
  4. Fabiola,Luc:
    16 december 2012
    Dag Tom,Bieke,

Heb juist jullie reis verhaal gelezen van 30,11.
    Jullie maken daar toch het een en ander mee.
    Een schat aan ervaringen die jullie opdoen.
    Mooi op dit allemaal te kunnen lezen.

Geniet ervan en kom veilig terug.

Groetjes

Fabiola en luc