Langkawi

2 januari 2013 - Langkawi, Maleisië

Hoi hoi allemaal!

Hier weer een update van onze avonturen, maar allereerst de beste wensen voor 2013 voor iedereen!!
We waren in Koh Lipe van onze paar dagen rust aan't genieten, zodat we pas de dag voor we vertrokken keken voor een hotel in Langkawi, Maleisië. We hebben dit dikwijls zo gedaan en nooit problemen gehad, maar nu was het een paar dagen voor kerstmis en vonden we nergens nog plaats. Toen we dit aan het meisje van ons guesthouse vertelden zei ze dat we ook niet langer daar konden blijven omdat ze ook vol zaten, maar als we echt niks vinden, dan mochten we in haar kamer slapen en ging zij wel ergens anders slapen. Dit gebeurde elk jaar met kerstmis en Nieuwjaar, zei ze, dus vond ze het niet erg. hihi
We hebben veel rondgezocht op internet en veel telefoons gepleegd, maar alle plaatsen waren volgeboekt tot na Nieuwjaar. Gelukkig vonden we op één site nog één kamer! Het was in geen goede buurt en het had geen super reviews, maar we hadden een plaats en het was nog redelijk goedkoop ook! Wat een geluk dat we dat nog vonden! Nu moesten we alleen nog een boot regelen. We gingen zo'n winkeltje binnen om het daar te vragen. Die vrouwen beginnen te bellen en te discussiëren, om na zeker 15 minuten te zeggen dat er geen plaats meer was op de Ferry, dat we met een speedboat moesten gaan, wat duurder is. We beslisten om dit niet te doen en gaan verder. We vragen het in het volgende winkeltje. Die vrouw regelt het op 2 minuten en het is nog goedkoper dan de prijs die overal uit hangt en die dat andere kantoor ook vroeg! Weeral een geluk dus! Groot was onze verbazing, toen we de volgende morgen met een longtailbootje naar de Ferry gebracht werden met exact 10 mensen op! Terwijl het een Ferry s voor honderd man of zo! Geen plaats meer, my ass! Gelukkig beginnen we de scams al goed te kennen en laten we ons niet meer zo snel vangen! hihi

We waren nu kleine eilandjes gewoon waar geen pier was, maar waar ge ofwel door het water moest een stuk of met een longtail. Man, was dat verschieten in Langkawi! We kwamen aan op een megadrukke pier met megaveel volk! Nog tien keer drukker dan Antwerpen centraal in de spits! We merkten dat het zuiden van Thailand wat meer moslim was dan de boeddhistische landen waar we door gereisd zijn, maar op Langkawi draagt meer dan 80% van de vrouwen een hoofddoek, dat is direct een ander zicht. Langkawi is een heel populair vakantie eiland, en dat gezellige sfeertje kon je duidelijk merken! Iedereen is er ook supervriendelijk!
We kwamen in ons hotel en het viel eigenlijk wel goed mee, het grootste nadeel was dat er geen raam in onze kamer was, maar het was proper (behalve de lakens en de handdoeken, maar dat zijn we al gewoon ondertusen! hihi). Het is een groot eiland en we zitten in de stad ipv aan de stranden dus wilden we voor de dagen dat we er waren een brommerke huren zodat we overal naar toe konden. Dit zouden we de twee dag vlug fiksen, maar helaas pindakaas, geen brommerkes meer te vinden! Het is ook ver wandelen van ons hotel naar de pier, waar de meeste brommerkeswinkels zijn, maar helaas was ook daar alles al weg, behalve één, maar dat was een louch type en hij vroeg het dubbele van de prijs, dus toch maar niet. Dan gingen we die dag de stad maar bekijken. Langkawi is een belastingsparadijs en in de stad zijn dus megaveel shoppingmalls, maar eigenlijk vielen ze wat tegen, want ze verkochten vooral drank, sigaretten en gigantisch veel chocolade! Vooral de Belgische chocolade is heel populair! Ons hotel zat ook vol met mensen die twee dagen kwamen, enkel en alleen om inkopen te doen. Die hadden dan een hele lift nodig om al hun aankopen boven te krijgen! hihi Op de terugweg konden we wel nog genieten van een mooie zonsondergang op een bankske in een park langs de zee (met modderig water) voor we terug langs de brommerkerwinkel passeerden, en ge raadt het nooit! Toen we in de winkel stonden bracht een koppel juist één terug! woehoew, de volgende dagen konden we dus gaan en staan waar we wilden en gezellig over het eiland rondsjezen!
De volgende dag was kerstavond en zijn we naar de 2 populairste stranden van Langkawi geweest, een dik half uur rijden. Ze waren heel mooi, met zicht op verschillende eilandjes voor de kust. Het was druk, maar niet overdreven want het is een breed strand, dus plaats zat! Het is een heel rustige zee waardoor er veel aan watersport werd gedaan: jetski, bananenboot, parasailing,... Het was echt grappig om al die verschillende culturen op een bananenboot te zien gaan! Een groep Chinezen, een groep indiërs, een groep Thai, een westers gezinneke,...
Wat een fijne manier om de kerstdagen door te komen, wat zonnen, wat zwemmen, wat mensen kijken, wat lezen,... Op Koh Ngai was een man van ons hutteke, die vroeger op Langkawi werkte, en die raadde ons een goed restaurant aan, daar zijn we dus op kerstavond geweest. Amai, daar hadden ze scampi's van een halve kilo het stuk! Dat hebben we maar niet gedaan, maar het was wel super lekker!
In Maleisië heeft de vorige eerste minister vooral geïnvesteerd in kennis, dus goede en toegankelijke opleidingen, gratis wifi in parken en zo... En ge merkt het! Iedereen spreekt vloeiend engels en iedereen werkt! Ge merkt ook duidelijk een hogere standaard, overal goede wegen, stenen huizen, bijna iedereen heeft een auto... Hun humor vind ik ook wel super, zo liep er op kerstavond een moslima rond met een kersthoofddoek! Een witte stof op haar voorhoofd en een rode stof erover, zoals een kerstmuts! Ze liep ook met zo'n grappig gezicht rond! hihi
De volgende dag zijn we meer door het binnenland gereden, (We zijn 2 keer gestopt om op de kaart te kijken en 2 keer stond er direct iemand bij ons om te helpen! In perfect engels alemaal!) naar de kant van het eiland. Het was fijn rijden tussen de rijstvelden, de rubberplantages en jungle! Hier waren ook mooie stranden, maar daar zijn we niet lang gebleven. We gingen door naar de cabletaxi, een kabelbaan boven de jungle! Dit lag in Oriental village, waar we al veel van gehoord hadden dat veel toeristen hiernaar toe gingen. Het was een megatoerisch namaak dorp waar ze vanalle domme souvenirs verkochten en nog domme attracties hadden, een beetje zoals Bobbejaanland, maar zonder de acht banen!
We kochten een kaartje voor de kabelbaan en ze zeiden dat het een uur wachten zou zijn. Ik heb nog nooit in zo'n multiculturele rij gestaan! Dat was kei fijn! Indiërs in hun mooie sari's, Aziatische moslims met de vrouwen in hele mooie kleurrijke hoofd doeken, Arabische moslims met sommige vrouwen in burka's, Thaise boedhisten, Chinezen met grappige kerstdiadeems op en heel af en toe een blanke! Het was echt een grappig zicht en ge zag dat iedereen wel benieuwd was naar elkaar en veel verschillen grappig vonden, maar heel respectvol! Op een gegeven moment kwamen twee kleine mannen met een Fez naar een westers blond koppel die zeker allebei 1m85 waren en de mannen geen 1m60 om te vragen of ze ermee op de foto mochten! Dat was super grappig! Er stond boven de rijen ook hoe lang het ongeveer nog wachten was, maar de rij ging veel vlotter vooruit dan dat, das na minder dan een half uur mochten we erop! We werden ook wel wat bevooroordeeld, want bijna iedereen is daar met grote gezinnen. Er kunnen 6 mensen in een bakske, dus als er nog twee plaatsen over zijn gaan ze op zoek naar mensen die maar met twee zijn, en dat waren dus altijd de blanken! hihi
Het is super mooi om boven de jungle te rijden, zeker omdat het zo stil is! Ongelooflijk hoe dichtbegroeid dat is en dan soms ziet ge een open plek met een waterval! prachtig! In de helft kon je afstappen om op een platform te gaan kijken. Langkawi is een archipel van 99 eilandjes, waarvan er maar 2 bewoond zijn! Dit was dus een prachtig zicht! Toen we aan het aanschuiven waren om de tweede helft naar buiten te gaan, mochten we weer voorkruipen om bij een Indisch gezin in het karreke te kruipen. Het waren mama en papa aan één kant en Tom was daarnaast gaan zitten en hun twee zonen aan de andere kant, waar ik dus naast was gaan zitten. De ene zoon was ongeveer 13 jaar en zijn broer een jaar of 9, maar die was absolúút niet op zijn gemak dat ik naast hem zat! Moest hij kunnen kroop hij bij zijn broer op schoot, maar dat durfde hij ook niet! Iedereen moest natuurlijk megahard lachen en zijn ouders vonden het zo grappig dat ze zelfs een foto van ons genomen heeft, wat die jongen natuurlijk nóg meer verlegen maakte! Dat was echt supergrappig!
Boven was nog een platform met een zicht op de andere kant van de berg! Het was echt prachtig!

De derde dag zijn we naar het mooiste strand van het eiland gegaan, in het noorden! Het was echt heel mooi wit zand en groene zee, met mooie bergen en eilandjes op de achtergrond! We wilden er langs het water wandelen, maar in de helft werden we al tegengehouden door een manneke: fourseasons hotel, soort private beach. Dan zijn we maar op onze helft gaan liggen! Het enige nadeel aan dit strand is dat er geen schaduw was! Ge kon het ongeveer een kwartier uithouden of ge moest terug het water in, wat eigenlijk ook te warm was om te ver frissen. Er stond gelukkig één grote boom waar een stalleke onder stond die verse ananassen en kokosnoten verkocht! Heerlijk! Ge kunt u wel voorstellen dat we niks anders meer gedaan hebben die dag dan daar gerelaxt! hihi

Eigenlijk wilden we in Maleisië een stuk over land gaan, en ook de eilanden aan de oostkust bezoeken, waar expeditie robinson is opgenomen. Helaas is het daar nu Moesson seizoen. We wilden het eerst toch proberen om er naartoe te gaan, maar omdat het nu zo'n drukke periode is, is de kans groot dat we ergens vast komen zitten. Daarbij zagen we op het nieuws gigantische overstromingen in het oosten van Maleisië en vroeger ze de toeristen om zeker niet naar daar te gaan! Daarom hebben we maar beslist om nu alles te boeken tot een week na nieuwjaar. En gaan we rechtstreeks naar Kuala Lumpur met het vliegtuig. Nu staat de andere kant van Maleisië mee op ons verlanglijstje van volgende reisbestemmingen!! :-)

veel liefs,

Bieke & Tom

1. Iwr:
    2 januari 2013
    Onze beste wensen xxx

I w rbeke
  2. Saskia:
    2 januari 2013
    Hey Tom, allemaal zeer herkenbare verhalen en foto's .. zalig om te zien! Geniet er nog maar ten volle van met z'n tweetjes! x Sas