Halongbaai

23 september 2012 - Ha Long Bay, Vietnam

Hallo iedereen,

Hier een verslagje van onze trip naar Halongbaai. Het was weer PRACHTIG! De dag voor vertrek stond er 's avonds ineens een manneke in ons hotel om de trip nog wat te regelen en te zeggen dat we om 8u30 klaar moesten staan. Ja, nougatbollen, om 7u45 belde de receptie al om te zeggen dat ze klaarstonden. Van op tijd komen gesproken! Gelukkig waren we al klaar, alleen hadden we niet ontbeten.

De bus ging nog een paar andere mensen oppikken (waaronder een vietnamese familie met 5 kids) en dan waren we op weg voor een 4u durende trip naar de baai. Blijkbaar zijn locals het hier niet echt gewoon om te reizen, buiten op hun brommerke, waardoor ze snel ziek worden. We hebben al redelijk wat backpackers ontmoet en zijn nu heel trots te kunnen zeggen dat we ook ons eerste kotsverhaal hebben! Woehoew! Hihi Gelukkig waren de volwassenen zo slim om een zakje te gebruiken, helaas waren ze op toen de kids begonnen... Vooral voor een australisch koppel die ervoor zaten en voor Tom die ernaast zijn en dus zijn eerste kinderkots op hem kreeg! Hihi (het waren maar een paar druppels, maar we gaan toch niet snel nog normaal strawberry icecream kunnen eten!)

Aan de baai aangekomen zijn dan nog een paar mensen bij onze groep gekomen en hebben ze ons met een klein bootje naar de grote boot gebracht. Terwijl we naar de rotsen vaarden kregen we lunch op de boot, dat was fijn om de mensen beter te leren kennen. Het zicht was ondertussen wonderbaarlijk! Halongbaai bestaat uit meer dan 2000 krijtrotseilanden en is echt supermooi! We zijn eerst naar een eiland gegaan waar we een grot bezocht hebben. Dit is echt DE topattractie van Vietnam, niemand komt in Vietnam zonder Halongbaai gezien te hebben en dat hebben we geweten in die grot! Het was supermooi, alleen veel volk en overal hadden ze blauwe en paarse spots opgezet on het 'mooier' te maken. In een volgende kamer zagen we een soort watervalletje wat behoorlijk impressionant geweest zou zijn, moesten we niet overduidelijk de pomp horen! In de kamer daarna hadden ze ineens een fontein gezet! Dat was wel megahard erover waardoor het ook wel supergrappig was. Maar als je daar door kijkt was het echt wel mooi, zeker op sommige plaatsen waar er zonnestralen door de grot kwamen was supermooi!

Daarna zijn we naar een fishingvillage gevaren, een dorpje in de baai waar mensen volledig op het water leven en daar hebben we een uurtje tussen de rotsen gekayakt. Het is nu laagseizoen in Vietnam, normaal zijn er dagelijks meer dan 500 boten, maar na de grot hebben we er niet meer zoveel gezien. Het was ongelooflijk plat water en ongelooflijk stil en relaxt on daar te kayaken! Dan zijn we terug wat verder gevaren tussen de rotsen om de prachtige zonsondergang te zien, om daarna voor anker te gaan zodat we wat konden zwemmen. We hebben gewoon in één van de 7 wereldwonderen gezwommen!!! Echt supergraaf!

We hadden ook geluk om met ongelooflijk toffe en sympathieke mensen op de boot te zijn! Er waren nog drie koppels en een Spaanse meisje mee. Een Australisch koppel, een Vietnamees-nederlands koppel en een nederlands-engels koppel. Het waren echt superlieve en leuke mensen, het was dan ook heel gezellig om een avondje op de boot te spenderen. (Ook al was er natuurlijk de altijdenoveralvertegenwoordigde karaoke bij! Hihi, we konden gelukkig op het dek gaan zitten waar het wat rustiger was, het was maar 1 vietnamese familie maar het lawaai dat eruit kwam toen ze zongen was serieus grellig!) We hebben met z'n allen nog wat spelletjes gespeeld  en een hoop reisverhalen gedeeld en hebben dan ongelooflijk rustig geslapen!

'S morgens hebben we nog meer tussen de rotsen gevaren terwijl we relaxt op het dek konden liggen en nog meer verhalen delen! Tegen de middag waren we terug aan land om daar eerst nog samen te lunchen en dan terug 4u op de bus te zitten! En jawel, er kwam weer een kotsverhaal bij! Hihi gelukkig hebben we ons lesje al geleerd en hebben we de kids eerst laten opstappen om daarna aan de andere kant van het busje te gaan zitten! Nu konden we er dan ook heel erg om lachen! We hoopten met één koppel nog te kunnen gaan eten in Hanoi, maar omdat we onze baggage nergens kwijt kunnen lijkt ons dat toch niet zo slim. Wel spijtig, maar we hebben nummers gewisseld! Hihi Nu zitten we dus nog even in de lobby van het hotel te internetten en vanavond om 11u nemen we dan de nachttrein naar Hoi An.

Amai, nu heb ik weeral veel geschreven! Ik ben niet de beste schrijver en het staat waarschijnlijk vol spel fouten, maar we zijn ondertussen al zolang in Vietnam dat we Nederlandse taal niet meer zo goed beheersen! Hihi

Ooh ja, ik ben nog iets grappigs over ba be lake vergeten vertellen! We sliepen toen toch in een paalwoning. Toen we smiddags aankwamen en even op ons bed gingen liggen hoorden we ineens enorm veel lawaai: zagen we onder ons (er lagen wel planken, maar met zon spleten tussen dat je erdoor kon kijken) een varken en kippen lopen! Dat was megahard lachen! Hihi

Zo, dees is wel genoeg voor vandaag!

Veel liefs,

Bieke en Tom

1. MEP:
    23 september 2012
    't Is alsof we er zelf bij waren!!! We ruiken zelfs de K-geur! :-)
    De bijhorende foto's zijn prachtig.Tot in Hoi An,hé !
    Dikke X
  2. An VW:
    23 september 2012
    Superleuk verhaal en foto's! Geweldige schrijfstijl! :-) We kijken uit naar de volgende. grtjes
  3. Vicky Sprengers:
    23 september 2012
    Prachtige foto's en super leuke reisverhalen. Heel tof dat we jullie zo mee kunnen volgen !!! Genieten, genieten en nog eens genieten, dat is de boodschap voor jullie.

Grts, Vicky
  4. Nancy Bouchout:
    24 september 2012
    Als we u verhalen af en toe kunnen blijven lezen, hebben we misschien gene mindfulness nodig !! Het was hier nogal stressy vanmorgen en nu we jullie verhaal hebben gelezen is het hier ineens terug kalm ...
    Blijven genieten hè Maes ! Wij houden dat hier wel recht ondertussen xx
  5. Verbruggen christel:
    26 september 2012
    Hey Bieke en Tom,
    Het ziet er daar echt prachtig uit ! Geniet er maar van.
    Groetjes,
    Christel