Hoi An

27 september 2012 - Hoi An, Vietnam

Hoi An (en ook alle andere mensen),

Sinds onze laatste blog zitten we nu ongeveer 750km naar het Zuiden in Vietnam, in het stadje Hoi An. De reis met de nachttrein vanoit Hanoi was goed verlopen, om 23u vertrokken in Hanoi, on 14.30u in Danang waar we opgepikt werden door een chauffeur van het ho ten waar we 3 nachten verbleven. In de nachttrein zaten we een coupé met 4 bedden: allé ja... bedden is eigenlijk een niet zo juiste omschrijving, het waren eigenlijk meer 2 planken bove elkaar aan beide kanten van de muur met een soort matrasje erop met kussen en laken. Maar na al meer dan een week in vietnam te zijn zijn onze vereisten al aangepast. In onze wagon zaten we bij vertrek samen met een Vietnamese vrouw die in het bed boven ons sliep. Uitgezonderd haar gesnurk hebben eigenlijk geen contact gehad met haar:-) . Halverwege onze treinreis stapte zij en kwam er een man in haar plaats in onze coupé, de lakens blijven echter wel liggen op het bed voor de hele rit tot in ho chi min. Gelukkig waren wij goed voorbereid en hadden we onze eigen slaapzak mee. Al bij al toch een paar uurtjes kunnen slapen op de trein, dus meer dan tevreden. Eens aangekomen in Hoi An was het stralend weer en super warm! Dus eerst een doucheke gepakt en wat gerust en 's avonds het stadje al een eerste keer verkend. Een heel romantisch havenstadje dat ook wel het Venetië van Azië genoemd wordt. Omdat we zo moe waren zijn we snel terug gegaan naar ons hotel en vroeg gaan slapen. De 2e dag opnieuw fantastisch mooi weer, eerst uitgeslapen tot de middag. Aan het hotel 2 fietsen gehuurd voor 1,5€ en naar een strand gefietst op 5km van hier. Fietsen met zo'n warm weer is op zich geen goed idee...zweten zweten zweten! Maar het was wel een leuke en mooie fietstocht en zeker de moeite waard om op een mooi strand terecht te komen (zie foto's). Op het strand waren ook wel weer enorm veel mensen die ons iets probeerden te verkopen, maar eens ze beseffen dat je echt niets moet hebben laten ze je ook weer snel met rust. Hoi An is bekend om zijn kleermakers waar je goedkoop kleren op maat kan laten maken. Dus in de stad enorm veel'winkeltjes die je binen willen loodsen om bij hun kleren te laten maken. Via ons hotel haden we een goed betrouwbaar adresje gekregen, dus zijn we ook een kijkje gaan nemen. Bieke heeft een winterjas laten maken (raar als het buiten 35 graden is en het hier nooit echt koude winter is) en een zijden kleedje. Heeeel mooi, klaar in 24u en past perfect. Om er niet 5 maanden mee te moeten sleuren hebben we alles laten verschepen naar belgie (dus Machteld... binnen 3 maanden komt er een pakketje vanuit Vietnam bij jullie aan). Gistern hebben we onze eerste tropische regenstorm in Vietnam meegemaakt, echt een hele dag regen en in geen tijd stonden de straten blank. Maar ze zijn hier al meer gewend, vorig jaar in november stond het water hier in het hotel nog 1,5 meter hoog. 's avonds nog gaan eten en het beste restaurant waar we ooit geweest zijn.... super super lekker. Vanmorgen nog de laatste regendruppels gezien en daarna weer stralende zon. Dus nog een laatste keer gaan genieten van een terrasje in de stad. Over een kwartiertje vertrekken we met de nachtbus naar Na Thrang. Dit wordt een eerste keer met een slaapbus, we zijn benieuwd... Over 12u komen we dan aan op onze volgende bestemming waar we 3 dagen zullen blijven. Over de nachtbus doen ook allerlei verhalen de ronde, maar na de nachttrein zijn we al een beete voorbereid. Dus we zullen wel zien... tot hiertoe loopt onze reis dus nog zoals gewenst. We houden jullie later weer verder op de hoogte.