Kep

12 oktober 2012 - Kep, Cambodja

Hoi hoi allemaal!

Ondertussen zijn we in Cambodja! De reis en grensovergang zijn supervlot verlopen. 'S morgens om 7u kwam een busje ons oppikken om ons naar een pier te brengen aan de andere kant van het eiland, daar zijn we op een boot gestapt die ons in 1,5u tijd naar Ha Tien bracht. Het was een superrustige zee dus ook een superrustige vaart, alleen hadden ze een grote tv int midden gezet waar ze liveshows lieten zien Vietnamese schlagerzangers! Eerst een koppel die heel de tijd erover moesjie moesjie aantal doen waren en daarna een liveshow van een dikke Vietnamees die precies meer komiek was dan zanger. Wij verstonden er natuurlijk niets van, maar alle Vietnamezen lagen constant in een deuk, dus hebben we ook maar wat meegelachen! Hihi

Aangekomen in Ha Tien stond een meisje ons op te wachten om ons in een busje te steken. Het is echt ongelooflijk hoe je hier gewoon bij bookingagent binnenstapt om een tocht te regelen, die schrijft een papierke dat ge betaald hebt en de dag nadien zijn al die verschillende mensen op de hoogte van waar ge naar toe moet en staan die u op te wachten. Al is dat een tocht van 4 verschillende vervoersmiddelen of zo. Het busje stopte een paar minuten later al aan een restaurant waar we binnen moesten. Daar zat een meisje die voor ons het visum voor Cambodia wou regelen. Een half uurtje later zijn we vertrokken met nog een ander koppel die verder reisden. Aan de grens ging die vrouw naar de douaniers om alles te regelen, wij moesten gewoon achter haar lopen en wachten. We moesten natuurlijk ook naar de 'dokter'! In het restaurant was er brit aan het lachen dat ze daar 1 dollar voor vragen en dat er eigenlijk geen pillen in de thermometer zitten! Hihi Uiteindelijk heeft iemand een thermometer in de buurt van ons voorhoofd gehouden, zelfs nog niet ertegen en hebben we een stempel gegekregen. Na de Vietnamese kant, het visumkantoortje en de dokter aan de cambodiaanse kant (dit zijn eigenlijk 2 slagbomen met 3 megastoffige kottekes tussen en ernaast een hoop casino's in nomansland) stopten we op nog een plaatsje, de vrouw zei dat ze hier nog 2 dollar per persoon corruptiegeld moest betalen en dit heeft ze niet extra aan ons aangerekend! En toen waren we in Cambodia! Het was al direct anders als in Vietnam, veel weidser, in Vietnam heb je straten en aan beide kanten heel veel huisjes tegen elkaar en daarachter niets meer, waardoor je dikwijls het gevoel hebt dat je door een stad rijdt terwijl het eigenlijk gewoon een straat is. Iedereen is daar ook buiten, in Cambodia is het veel rustiger. Het was echt fijn om tussen de rijstvelden te rijden. Omdat we enige waren die stopten in Kep hebben ze ons rechtstreeks aan onze guesthouse afgezet ipv aan de busstop! Lief hè! We sliepen in Kep Lodge, niet echt in kep zelf maar een beetje op de berg aan de rand van Kep National Park in de jungle! Daar hadden we een bungalowke met een uitleg over welke dieren er in uw bungalow kunnen komen en wat ge dan moet doen! Hihi 's Avonds hebben we gewoon in de lodge gegeten en leerden we Pheakdey kennen een superlief manneke van 24 jaar dat in de lodge werkt. Hij heeft over de dagen heen goed voor ons gezorgd en zijn levensverhaal verteld. Helaas is het zoals dat van veel cambodianen hard en triestig. Hij is heel vroeg verstoten door zijn vader, zijn moeder heeft een andere man leren kennen en daar nog 5 kinderen van gekregen, waardoor hij een beetje het buitenbeentje was. Zijn moeder was ook heel arm waardoor hij 6 jaar door monikken werd opgevoed. Nadien is hij gaan studeren maar dit koste 200 dollar per jaar om zijn bachelor te halen dat hij is moeten stoppen. En daarom werkt hij in de lodge. Zijn vrouw heeft veel medische problemen wat het ook moeilijk maakt. Zijn grote droom is om ooit een tuktuk te kunnen kopen en toeristen daarin te vervoeren en hen uitleg geven over Cambodia. Nu is het voor hem hard werken en overleven, "maar ja, geen geluk in dit leven is misschien meer geluk in het volgend leven", zegt hij dan. En "hoe kan hij zeggen dat hij ongelukkig is als hij het privilege heeft om mensen zoals ons te ontmoeten!" ( hij vond vooral Tom ne supertoffe! Hij heeft mij meerdere keren complimenten gegeven voor mijn keuze! Hihi) Uiteindelijk beslisten we nog een dag langer in Kep te blijven, maar hier is het dit weekend een feestdag (Boedhistische rituelen om de doden te gedenken en gelukkig te maken in het hiernamaals) en was de lodge volzet, dus moesten we voor vandaag een andere plaats zoeken.

De tweede dag hebben we een serieuze tocht gedaan door het national park. Het was ook wel fijn dat twee honden van het resort met ons meegingen en ons de weg toonden! (Int midden hadden ze het precies te heet en zijn ze het terug afgebold) Er zouden onder andere apen, beren en cougars zitten, maar omdat Cambodianen heel veel dieren eten waarschuwden ze ons dat kans megasuperklein was dat we iets zouden zien! Het was toch een supermooie tocht door de jungle, het eerste gedeelte was echt supersteil omhoog tot we aan een padje kwamen. En toen ineens hoorden we iets naast ons en stond ik plots oog in oog met een aap! Onze eerste aap in Azië! Het was superfijn, want hij stond echt even dom naar ons te staren als wij naar hem, dus hebben we hem goed kunnen zien. Hij begon al verder in de kruinen te springen voor we eraan dachten om de kodak uit te halen! Dat was echt graaf! En het was ook ne grote! Toen we dichter bij stad kwamen zijn we uit het national park gegaan om in het stadje nog wat rond te wandelen en daar hebben we dan terug wat apen gezien die eten kwamen pikken, maar dat was toch niet het zelfde als één die in de bomen in de jungle aan het springen is! Het stadje stelt voor de rest niet zo veel voor, het is maar een paar straten groot en heel rustig. Er zijn geen bedelaars of zo, en toen we later van de lodge fietsen mochten gebruiken geven ze er zelfs geen slot bij omdat dat niet gebeurd in Kep! ' s Avonds zijn we dus terug gereden om in the crabmarket krab te gaan eten. Deze plaats zou wereldberoemd zijn voor zijn verse krab! Alleen zaten we daar dan met onze krab (die van mij met kruiden en verse kokosmelk, die van Tom met verse groene Kampotpeper) en we hebben nog nooit krab gegeten en hadden ook geen idee hoe hieraan te beginnen! Dat vonden de locals weer grappig ze! Hihi Ze hebben er met drie al lachend op staan zien hoe we dat klaarspeelden! Hihi ze hebben ons gelukkig ook wel een beetje geholpen! Maar het was echt superlekker! In mijn gerecht zaten boontjes en Tom dacht dat dat bij hem ook zo was verkondigde hij heel serieus dat hij eens een boontje ging proberen, helaas was het een groen chilipeperke dat hij in één keer opgegeten had (groene kampotpeper zijn bollekes ipv chilipepers dus daarom had hij het niet verwacht tss al die bollekes). Amai, ik dacht echt dat er stoom uit zijn oren aan het komen was! Hij sloeg echt alle kleuren uit en was superhard aant zweten! Hihi

Phaekdey had voor ons vandaag een tour geboekt om naar Rabbit Island te gaan! Een tuktuk kwam ons oppikken, heeft onze bagage naar ons nieuw hotelletje gebracht en dan naar de pier gebracht. Een half uurtje later zaten we op een super mooi eilandje met alleen wat hutjes op het strand en jungle erachter! We zijn het eiland wat gaan verkennen, maar toen we door een megasmal padje door de bushes moesten stond ineens een hond voor ons te grommen, we konden dus niet anders dan terugkeren. Het stikt hier overal van de honden, maar die zitten vol met beesten, het zijn ook heel speciale honden, rare kruisingen en veel incest. (Op Phu Quoc zat er altijd ne speelvogel aan het resort en ik lag eens gewoon op het strand met die hond langs ons toen er een vrouw passeerde... had die hond er toch niets beter op gevonden om die vrouw uit te nodigen om met hem te spelen door met mijn schoenen te gaan lopen!! Ik er direct achter natuurlijk, en Tom helemaal in een deuk!)

Dan zijn we maar terug naar't strand gegaan, daar wat gezeten. Tom wat gezwommen in een superwarme en rustige zee, en daarna hebben we op dat strand een massage gekregen! (7,5 euro voor 2 personen, elk een massage van een uur!). In zo'n hutje als ge op buik lag keek ge naar de zee en als ge op uw rug lag keek ge naar de jungle! Fantastisch! Ik had een coconutoilmassage en die was echt fantastisch! Tom had een Khmermassage wat inhield dat iemand aan al zijn ledematen heeft zitten duwen en trekken! Dikwijls was dat nogal hardhandig en pijnlijk maar achteraf vond hij het wel fijn! Nadien hebben we nog wat gechilled op het strand en dan zijn we terug naar het vasteland gevaren. Vandaar heeft een tuktuk ons naar ons nieuw hotelletje gebracht. We waren hier nog geen uur of Phaekdey stond hier al om goeiedag te zeggen, te horen hoe onze dag was en om emails te wisselen want hij zou ons toch wel missen! Het is echt een schatje!

Nu zijn we weer klaar om te gaan slapen en morgen gaan we naar Kampot!

Hopelijk gaat alles goed daar met jullie!

Veel liefs,

Bieke & Tom

1. MEP:
    12 oktober 2012
    Hehe ! "Wij" :-) krijgen ook goesting om te vertrekken!!!!
    Lieve grtjs van MeP
  2. Tante kris:
    18 oktober 2012
    haha Tom,
    welkom in de vegetarische wereld!!!
    tante kris
  3. Marleen Hannes:
    19 oktober 2012
    Hoi Tom,
    Hier is alles oké.Het afscheidsfeestje van Thérèse ga je missen maar de verhuis niet :):) Bijna elke middag lees ik jullie verhalen en bekijk ik jullie foto's. Geweldig!!!! Geniet er van. ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. :) grtjs Marleen