Pakse en het Bolaven plateau

9 november 2012 - Pakse, Laos

Hoi hoi,

Nu volgen de reisverhalen snel op elkaar, maar straks vertrekken we terug uit Pakse dus dan zijn we terug mee. De rit van Don Det naar Pakse was maar 160km en ging dus heel vlot. Om 11u vertrokken en om 14u30 aangekomen! Die eerste middag hebben we niet zoveel gedaan. Een beetje minibeetje gewandeld en dan in een gezellige coffeeshop terechtgekomen met echt superlekkere koffie van het Bolavenplateau. Daar zijn we de rest van de dag en avond blijven plakken.

We hadden al gehoord dat Pakse een typische slaapstad was waar eigenlijk niet veel te zien was, maar de volgende dag zouden we toch eens gaan kijken... En, inderdaad het is een echte slaapstad, waar niks of niemand te zien is en de mensen die je zit hangen maar wat rond. We gingen dan maar naar het shoppingcenter. We hadden ons al voorbereid om constant aangesproken te worden zoals in Vietnam en Cambodia, maar we zaten duidelijk in Laos. De meisjes lagen half op hun kraampje en negeerden ons gewoon, zelfs geen blik kregen we. Toen we bij één kraampje passeerde liet een meisje zelfs een kei luide boer, bijna in mijn gezicht! Dit is hier heel normaal, maar voor ons was het toch wennen! Hihi Boven was nog een supermarkt waar ze gemiddeld 2 klanten per dag hebben denk ik. We gingen dan maar naar de rivier, waar we dachten misschien wel iets fijns te vinden om een bananashake te drinken of zo. Maar helaas, een vuile straat was alles wat er te zien was. Die avond gingen we ergens gaan eten waar we van een meisje wel een goedendag kregen, waarna ze twee menus op de tafel legt met daarop een papiertje en een stylo! Nu moesten we ook zelf de bestelling opschrijven! Hihi Toen we ons eten kregen bleef ze naast onze tafel staan en zat ze constant in haar mond te peuteren! Toen waren we toch blij dat we wat langer in Cambodia gebleven zijn en niet zo lang in Laos! Hihi

De dag nadien moesten we om 8u bij een ander guesthouse zijn, die een tour organiseerde naar het Bolavenplateau. Dit zijn bergen met plateu's ongeveer 50 km van Pakse. Hier was vroeger een vulkaan, waardoor het nu heel rijke grond is. Helaas heeft de USA ook hier weer zijn best gedaan. 7 miljoen ton bommen hebben ze op Laos gedropt!!! Dit om de bevoorradingswegen van Vietnam te blokkeren. Helaas zijn heel veel van deze bommen nog steeds ontplofbaar waardoor er tot nu nog altijd slachtoffers vallen. Het was wel fijn om te horen dat België blijkbaar een groot deel van de ontmijning gedaan heeft op het plateau. Waardoor mensen er nu terug veilig het land kunnen bewerken! Hier hebben ze dus ook een heel strijd gevoerd. Zeker toen er zoveel gevluchte mensen terugkwamen, was er niets. Door de armoede konden de mensen ook niet slim boeren. Vietnam en China investeerden dan maar in rubberplantages in Laos, wat ongelooflijk slecht is voor het ecosysteem en dus ook voor de boeren. De Vietnamezen gaven dan ook woekerleningen aan de boeren die niets hadden waardoor het van kwaad naar erger ging. Gelukkig zijn veel vluchtelingen ook goed terecht gekomen en zijn er een paar die teruggekomen zijn en de boeren hebben kunnen leren hoe slim te boeren. Nu is Laos bekend voor zijn goede koffie. We hebben eerst een koffie- en een theeplantage bezocht. Drie watervallen die echt super mooi waren, maar ook gewoon het rondrijden in de bergen met die rijke grond was heel mooi! En we hebben ook een paar minderhedendorpjes bezocht. Daar werd vooral verteld over hun gebruiken en geloof wat ongelooflijk interessant is! Ze geloven dat alles en geest heeft en hebben hun manier om met zaken om te gaan zodanig dat ze de geesten niet boos maken. Elk dorpje heeft een sjamaan die de geesten onder controle moet houden. Mensen zijn hier heel traditioneel in hun huizen bouwen en kleren en manier van leven en zo waardoor ze heel basic leven. Het was dan ook heel gek dat deze mensen sinds twee jaar wifi hebben! Ze hebben geen computer, maar je kan hier heel goedkoop een telefoon kopen en voor 5 dollar per maand kan je surfen, ze hebben dus allemaal een telefoon met facebook en YouTube en zo! Hihi

In het volgende dorp was het de traditie om tijdens hun leven hun doodskist te maken en bij te houden onder hun huis. Dit gebruiken ze dan als iemand heel ziek is, dan leggen ze die kist naast hem, waardoor hij direct terug beter wordt uit schrik! Hihi Het was daar ook normaal dat kinderen rookten vanaf hun 4, 5 jaar!

In die dorpen loopt het ook vol met varkens en biggetjes en honden en puppies. Het was toch een raar zicht om een stuk of tien puppies te zien zogen bij een megavarken ipv bij een hond! Hihi

Het fijnste was natuurlijk om onozel te doen met de kinderen. Ze vinden het supergrappig om foto's van hun te maken en dan zichzelf te zien op het schermpje. En zeker als dan zelf een foto mochten maken.

Het was echt een heel fijne en mooie dag, waardoor we al een heel stuk warmer geworden zijn voor Laos! Gisteren zijn we naar een sjiek hotel met zwembad gegaan om daar wat te zwemmen! Was ook heel fijn! Daarna zijn we terug een koffie gaan drinken waar ik een gesprek had met een supervriendelijke(!!) Laotiaan die bij de WWF werkte in Pakse. Hij houdt zich vooral bezig met conservatie en mensen proberen bewust te maken van vervuiling en ontbossing, maar dit is heel moeilijk zegt hij. Ze moeten vooral de regering aanmoedigen om actie te ondernemen en dat is ook niet simpel. Ze hebben ze wel zover gekregen om iets te doen aan de ontbossing, maar nu zijn ze zwaar geshockt dat het plan is om de forrest te vergroten door super veel rubberplantages aan te planten! Dit is ongelooflijk slecht voor het ecosysteem, maar rubber is ongelooflijk veel geld waard waardoor Vietnam en China hierin geinvesteerd hebben. Er is dus nog veel werk! Maar ook bij de gewone mensen, want zij hebben echt geen idee. We verschoten ons ook altijd rot toen we zagen dat iedereen gewoon alles in de Mekong smeet op 4000 islands! Flessen, glazen, etensresten, alles! Terwijl de Mekong en de vissen en zo de basis van hun leven is!

Die avond zijn we bij een ander restaurantje gaan eten (dit wil zeggen: een paar plastieken stoelen op de stoep en een wok ernaast) en ge gelooft het nooit, maar ze waren supervriendelijk!! Hihi

Sebiet gaan we Laos toch nog leuk vinden! Hihi

Tot later en veel liefs!

Bieke

1. MEP:
    9 november 2012
    Misschien moet je ginder eens goed boeren om aan te geven dat het eten goed smaakt !!!!!!!???????
    Dus oefenen maar!!!!
    XXX